Swedbank

FöreningsSparbanken stöttar invandrarföretagande

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2003 15:05 CEST

Utmärkelsen Årets Nybyggare tillföll i år grundaren av företaget Game Shop AB, Shahnam Hayamanesh. Priset delades på torsdagen ut av Kronprinsessan Victoria. Årets Nybyggare, med FöreningsSparbanken som huvudsponsor, är ett led i arbetet med att lyfta fram goda och inspirerande exempel och förebilder bland personer med utländsk bakgrund i Sverige. Priset delades i år ut för femte gången.

Pristagaren Shahnam Hayamanesh är invandrad från Iran och fick uppehållstillstånd 1995. Efter en period av arbetslöshet startade han 1997 sin första Game Shop-butik. Idag har han tre butiker som tillsammans omsätter 20 miljoner kronor.

"Syftet med Årets Nybyggare ligger helt i linje med våra ambitioner att stötta företagandet i Sverige. Vart femte nystartat företag drivs av en person med utländsk bakgrund och därför är det viktigt för FöreningsSparbanken att vara en affärspartner som förstår deras förutsättningar. Genom våra mångkulturella kontor i invandrartäta områden i Malmö, Göteborg, Jönköping och Rinkeby kan vi erbjuda bankservice och rådgivning på upp till 15 olika språk", säger Marie Halling, marknadschef företag på FöreningsSparbanken.

För ytterligare information:
Marie Halling, marknadschef företag, tfn 08-58 59 27 85