Swedbank

FöreningsSparbankens dotterbolag Hansabank öppnar bankkontor i S:t Petersburg

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 12:05 CET

Idag invigdes Hansabank Russias kontor i S:t Petersburg. Kontoret kommer att erbjuda kvalificerad bankservice till baltiska, nordiska och ryska företagskunder.

– Vi ser intressanta tillväxtmöjligheter i den här mycket dynamiska regionen, säger Jan Lidén, VD och koncernchef i FöreningsSparbanken.

– Med öppnandet av kontoret i S:t Petersburg tar vi ytterligare ett steg i FöreningsSparbankens internationella strategi. Tillsamman med vår starka närvaro i de baltiska länderna och våra kontor i Moskva och Helsingfors får vi goda möjligheter att följa med våra kunder när de gör affärer i och mellan länderna, säger Jan Lidén.

Hansabank Russia har idag cirka 150 anställda.

Hansabank är sedan 1 juli 2005 ett helägt dotterbolag till FöreningsSparbanken och har sedan tidigare leasingverksamhet i Moskva, S:t Petersburg och Kaliningrad. I september förra året öppnade Hansabank Ryssland sitt första bankkontor i Moskva. Senare i år öppnas ett ytterligare bankkontor i Kaliningrad.

I samband med invigningen av kontoret hölls en presskonferens på Exportrådets mässa i St Petersburg. Näringsminister Thomas Östros öppnade mässan och besökte även Hansabanks monter. För fri publicering bifogas här en bild på Thomas Östros och FöreningsSparbankens VD och koncernchef, Jan Lidén.

FöreningsSparbankens rapport ”Investeringar och affärer i Ryssland”, mars 2006, kan läsas eller laddas hem på www.fsb.se/samhallsekonomi.

För ytterligare information:
Henrik Kolga, informationsdirektör, FöreningsSparbanken, tfn: +46 70-811 13 15
Jesper Berggren, presschef, FöreningsSparbanken, tfn: +46 70-549 37 67

FöreningsSparbanken är en ledande nordisk-baltisk bankkoncern med 8,4 miljoner privatkunder och 396 000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Tillsammans med de samverkande sparbankerna har koncernen drygt 750 kontor i Sverige. I de baltiska länderna finns ytterligare drygt 250 kontor. Utanför den nordisk-baltiska hemmamarknaden har koncernen närvaro i Helsingfors, Köpenhamn, Luxemburg, Moskva, New York, Oslo, Shanghai, St Petersburg och Tokyo. År 2005 uppgick balansomslutningen till 1 200 miljarder kronor och antalet anställda var cirka 15 000. Läs mer om FöreningsSparbanken på http://www.fsb.se.