Föreslår förbud mot skolavgifter även i gymnasiet

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 10:37 CET

Dagens Nyheter skriver idag att regeringens nya skollag öppnar för mer avgifter i grundskolan. Lagen gör det lättera för skolor att ta ut avgifter för skolresor och utflykter.

– Vi vill se mindre av avgifter, sortering och diskriminering i skolan, inte mer. Vi kan aldrig acceptera att barns stängs ute från skolan för att deras föräldrar inte har råd att betala, säger Rossana Dinamarca, utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Medan regeringen vill lätta på dagens förbud mot avgifter i grundskolan vill Vänsterpartiet gå motsatt väg och förbjuda avgifter även i gymnasieskolan. Vänsterpartiet vill också att skolan ska erbjuda eleverna avgiftsfria kulturupplevelser varje termin. Det är två förslag i det utbildningspolitiska program som Vänsterpartiet presenterar vid en presskonferens idag.

– Föräldrar ska inte behöva sjukskriva sina barn för att de inte har råd att betala avgifterna för skoluflykter, säger Rossana Dinamarca.

Vänsterpartiet presenterar Allas rätt till kunskap, ett förslag till nytt utbildningspolitiskt program vid en presskonferens i riksdagen idag.

Datum: Idag onsdag 9 december

Tid: Kl 11.00

Plats: Riksdagens presscenter vid kammarfoajén

Medverkande