Guava Sverige

Företag investerar stort i sökmarknadsföring då marknadsförare fortsätter att skörda god avkastning

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 08:57 CEST

Företagen fortsätter att investera i sökmarknadsföring då både betalda och naturliga sökkanaler fortsätter att leverera, enligt en rapport som offentliggjordes av Guava och Econsultancy I UK, UK Search Engine Marketing Benchmark Report.

Sökmotoroptimering (SEO) är den digitala kanalen där företagen mest sannolikt kommer att investera mer pengar, 55% av de tillfrågade i undersökningen förväntar sig en ökning av sin budget i år. Knappt en tredjedel av de svarande (31%) säger att SEO utgifterna kommer att förbli densamma och bara 6% säger att det kommer att minska investeringarna. Undersökningen visade även att 45 % av deltagande organisationer ökar sina budgetar för betald sökning, sponsrade länkar.

Den tredje årliga UK Search Engine Marketing Benchmark Report, som bygger på en undersökning av mer än 800 företag och digitala marknadsbyråer, ger en omfattande översikt av sökmotormarknadsföring samt forskning om användningen av sociala medier.

Twitter, i synnerhet, har visat fenomenal tillväxt sedan förra året. Förra året uppgav bara 3% av företag att de använder Twitter i sin marknadsföringsstrategi, jämfört med överväldigande 49% i år. Facebook används nu av 65% av företagen som en del av sin marknadsföring.

Studien fann också att nästan hälften av de deltagande företagen (48 %) rapporterar att sin SEO avkastning på investeringen (ROI) har ökat under det senaste året, jämfört med bara 6% som säger att avkastningen från denna kanal har gått ner. För betalda sökningar, sponsrade länkar, uppger 43 % att avkastningen har ökat jämfört med 15% som säger att det har minskat. Allt fler företag mäter också sin avkastning på de investeringar de gör i digital marknadsföring visar rapporten.

Linus Gregoriadis, Econsultancy forskningsdirektör, menar att:
" Sökmarknadsförare i UK får fortfarande bra avkastning på investeringar i betald sökmarknadsföring trots lågkonjunktur, ökad konkurrens och klickkostnadsinflationen. Denna forskning ger mer bevis på att företag vänder sig till digitala kanaler såsom betald sökning och sökmotoroptimering då det finns en påvisbar avkastning på investeringen."

I övrigt visar rapporten bland annat att Google fortfarande är störst då 85% av de svarande företagen använder sökmotorn för betald sökning. 94% av byråerna säger att deras kunder brukar betala för att annonsera på Google.

Ungefär hälften så många (44%) använder Yahoo, medan en tredjedel (30%) använder Live (Microsofts plattform). Yahoo har tagit den största smällen sedan förra årets undersökning, då 5 % färre företag nu använder Yahoo för betald sökning. Även 7 % färre företag säger att sina kunder betalar för att annonsera på Yahoo sökresultatsidor.

" Vi var glada över responsen på undersökningen och känner att vi har gått en lång väg för att uppnå vår målsättning att erbjuda årets mest omfattande och användbara sökmarknadsföringsforskning i Storbritannien i år. På Guava tror vi att marknadsföring via sociala medier kommer att gå från en integrerad del av våra SEO-kampanjer till att levereras som en fristående tjänst. Denna förändring kommer att ske under det kommande året då större företag vill ta mer kontroll över denna del av sin marknadsföring", säger Lucy Cokes, direktör på Guava UK.

Hela Econsultancy / Guava UK Search Engine Marketing Benchmarking Report 2009 är tillgänglig för nerladdning på: http://www.guava.co.uk/uksem2009

För mer information:

Emma Allgren 0480-78 01 00