Bluerange Sweden AB

FöretagsCatering går all-in i molnet

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 10:48 CET

Jönköpings största och mest anlitade cateringfirma FöretagsCatering ger Bluerange förnyat förtroende, och förlänger det befintliga avtalet samtidigt som ytterligare tjänster tillkommer. Bluerange blir därmed helhetsleverantör och tillgodoser företagets samtliga IT-behov, såväl deras tekniska IT-struktur som deras närvaro på internet.
– Vi har varit leverantörer för FöretagsCatering under en längre tid och är väldigt stolta över det förnyade förtroendet, säger Nichlas Melin, VD på Bluerange.

Bluerange har i många år ansvarat för driften av FöretagsCaterings webbplats samt strategiarbetet för deras internetnärvaro, ett ansvar som nu förlängs. Utöver detta erhåller FöretagsCatering nu även en centraliserad IT-infrastruktur via Blueranges molntjänster, vilket ger stora driftsfördelar såväl säkerhetsmässigt som tekniskt och ekonomiskt.

Bluerange tar sig alltså numera an ett helhetsåtagande vad gäller FöretagsCatering, där det bland annat ingår nämnda molnbaserade tjänster.
– FöretagsCatering ligger i framkant och har förstått vitsen med att lägga ut tjänster i “molnet”,
fortsätter Nichlas Melin. På så sätt undviker de onödiga investeringar och betalar endast för utnyttjad kapacitet samtidigt som de erhåller en flexibel och skalbar IT-plattform till rätt pris med högsta möjliga tillgänglighet och kvalitet.

De nya tjänster som ingår i avtalet är Bluerange VPS och Bluerange Bphast, där VPS levereras som en molntjänst byggande på samverkan mellan kundens persondatorer och en central serverlösning i Blueranges datahallar. Med tjänsten Bphast får FöretagsCatering en proaktiv övervakning, full kontroll och hantering samt en helhetsbild av dess IT-miljö.

– Vi vill kunna fokusera på vår kärnverksamhet och inte IT-aspekterna, så för oss var det ett självklart val att förlänga vårt samarbete med Bluerange. De är ett väldigt trevligt gäng med spetskompetens som alltid levererar, säger Håkan Axelsson, VD på FöretagsCatering.

Egen datahall ger Bluerange full kontroll över sina tjänster och säkerställer kvaliteten i alla åtaganden. Blueranges nybyggda datahall innehåller den senaste tekniken, och är byggd efter konceptet Grön IT för minimal miljöpåverkan. Exempelvis används bara el som kommer från förnyelsebar energi, kallt vatten från Vättern för kylning och miljömärkt hårdvara så långt det går. Miljön är virtualiserad för att använda utrustningen så effektivt och energisnålt som möjligt samt ge bästa möjliga driftssäkerhet.

Bluerange tillhandahåller IT- och internettjänster i de tre affärsområdena Hosting, Webb och IT.  Vi erbjuder expertis och tjänster för bland annat webbplatser, e-handel och internetmarknadsföring samt IT-support på plats och hostingtjänster från egna datahallar. Omsättning för 2011 beräknas till ca 25 MSEK.