Bokdagar i Dalsland

Mazetti, Holmström och Tursten klara för Nordiska Novellfestivalen i Dalsland

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 20:48 CET

Författarlistan till fjärde årets Nordiska Novellfestival är klar och pryds av läsvärda namn som exempelvis Katarina Mazetti, Johanna Holmström och Helene Tursten.

Nordiska Novellfestivalen genomförs för fjärde året inom ramen för Bokdagar i Dalslands samlade arrangemang. Tidigare har festivalen hållits i Åmål och gått av stapeln en dag före Bokdagar i Dalslands Författarframträdanden som varje år skett i Håverud. Men i år blir det omflyttning av hela kalaset. Bokdagarna flyttar till Åmål, och Nordiska Novellfestivalen knoppas av och får ny tid och plats. Novellfestivalen arrangeras nu på våren, närmare bestämt den 8:e maj i Dals-Ed.

- Vi vill slå ett slag för novellen som litterär form, säger Anita K Alexanderson, huvudansvarig för Bokdagar i Dalsland.  Ambitionen är att samla god nordisk litteratur under ett och samma tak för en dag. Festivalen ger därför ett varierat utbud med uppläsningar av novellister från hela Norden.

På scenen står:
Katarina Mazetti (SE) som är verksam i flera genrer. Mest känd är hon för boken Grabben i Graven bredvid. Uppföljningen till denna blev novellsamlingen Krigshjältar och konduktörer. Kriminalförfattaren Helene Tursten (SE), som var en av tre finalister för översatt kriminallitteratur i tävlingen Prix SNCF du polar i Paris med boken Tatuerad torso. Steinunn Sigurdardottir (IS) är en av Islands största författare som bland annat fått landets litteraturpris. Senaste boken är Sólskinshestur. Johanna Holmström (FI) framträder också. Hon fick Svenska Dagbladets litteraturpris för sin tredje novellsamling Camera Obscura 2009. Från Köpenhamn kommer Christina Hesselholdt (DK) som är en av huvudförfattarna inom landets litterära minimalism och som gett ut kortprosasamlingen Hovedstolen och romanen Kranielådan. Stewe Claeson (SE), uppträder också. Han är romanförfattare, översättare och har bland annat gett ut novellsamlingen Tröst. Hans Gunnarsson (SE) debuterade 1996 med novellsamlingen Bakom glas och belönades samma år med Katapultpriset. Från Norge kommer Levi Henriksen (NO) som fick sitt genombrott med romanen Snø vil falle over snø som har falt och Beate Grimsrud (NO) som debuterade 1989 med novellsamlingen Det finns gränser för vad jag inte förstårSara Öberg (SE), förra årets Skrivarstipendiat i Dalsland, står också på scenen. Det gör även Karl-Erik Andersson som bland annat gett ut Dé hände på Dal och I skuggan av ett mejeri.

Inviger festivalen gör Dals-Eds kommunalråd Martin Carling och konferencier är Birgit Carlstén. Anita K Alexanderson från Bokdagar i Dalsland medverkar också under dagen.

En festlig dag i novellens tecken väntas!

Nordiska Novellfestivalen 2010
Datum: 8 maj
Tid: 11.00 - 18.00 (prel)
Plats: Dals-Ed