FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Förhindra en humanitär katastrof i Irak

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 19:27 CET

Pressmeddelande

Förenade Föreningar För ett Fritt Iran fördömer stark den grymma behandlingen av Iranska Folkets Mojahedins (PMOI) medlemmar i lägret Camp Ashraf i Irak och uppmanar UNAMI och amerikanska styrkor i landet att stoppa kränkningarna av lägerinvånarnas rättigheter i enlighet med befintliga och gällande internationella konventioner. Det som pågått de senaste dagarna är förspelet till en mänsklig tragedi  med syfte att genomföra en massaker på PMOI:s medlemmar i Camp Ashraf.

Sedan måndagen den 15 februari har en grupp människor samlats som påstått sig vara ”familjemedlemmar till Ashrafs invånare” utanför Camp Ashraf. Dessa personer agerar på direkt order av irakiska underrättelsestyrkor (Ashrafs Nedläggningskommitté ) som i sin tur får sina instruktioner från Khamenei och Nouri Maleki. Detta är ett känt skamgrepp som används av den iranska regimens agenter med jämna mellanrum. Att utöva psykisk tortyr gentemot invånarna i Ashraf syftar till att bereda vägen för nya angrepp på liknande sätt som hände i slutet av juli förra året när 11 lägerinvånare dödades och flera hundra skadades, och varav ett tiotal personer lider av allvarliga och bestående men.

Agerandet har varit identiskt med hur den iranske regimens förtryckt sitt eget folk, den iranska regimen som söker hämnas på Camp Ashrafs invånare på grund av deras drygt 30 åriga kamp för frihet i Iran.

Vi kräver att UNAMI och de amerikanska styrkorna i Irak omedelbart genomför en oberoende granskning av den snaste tidens händelser och att de säkerställer att humanitär hjälp når fram till invånarna i Camp Ashraf, och samtidigt att advokater och andra juridiska ombud åter tillåts besöka lägret och att dessas säkerhet garanteras av Malekis regim. Under snart två år har de juridiska ombuden under Nouri Malekis styre förvägrats att besöka lägret, detta på direkt order från den iranska regimen.

Säkerheten för invånarna i Camp Ashraf måste garanteras i enlighet med de avtal som reglerar deras rättigheter och i enlighet med internationell rätt. EU och för Sveriges del i synnerhet utrikesminister Carl Bildt , måste agera för att hindra en förestående humanitär katastrof.

www.fffi-se