Kristdemokraterna, KD

Förintelsens minnesdag högtidlighålls i Riksdagen. 65 år sedan Auschwitz befriades

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 10:07 CET

Onsdagen den 27 januari högtidlighålls Minnesdagen för Förintelsens offer för tredje året i rad i Sveriges riksdag. Medverkande vid högtiden är bland andra Mietek Grocher, som överlevde sju koncentrationsläger och till och med lyckades rymma ur en gaskammare. I dag reser han runt i skolor över hela Sverige för att berätta om sina minnen av Förintelsen.

Media inbjuds att bevaka minnesstunden.
Tid: Onsdagen den 27 januari kl. 14.00-14.40 Plats: Bankhallen i Sveriges Riksdag
Förutom Mietek Groceher deltar även Jan Björkman, riksdagens förste vice talman, och Jakob Kellermann, gitarrist. Minnesstunden inramas av levande ljus.

FN:s generalförsamling beslutade den 1 november 2005 att högtidlighålla dagen, och har gjort så sedan dess. Resolutionen 60/7 uppmanar alla medlemsnationer i FN att hedra minnet av Förintelsens offer. Även Europaparlamentet har antagit en förklaring som uppmanar EU:s alla medlemsnationer att högtidlighålla den 27 januari som en minnesdag för Förintelsens offer. Datumen är valt för att det var denna dag Auschwitz befriades av Röda armén 1945.
Bakom arrangemanget står Nätverket för högtidlighållande av Förintelsens minnesdag i Sveriges riksdag i samarbete med Forum för Levande Historia. I nätverket ingår Mikael Oscarsson (KD), Staffan Danielsson (C), Walburga Habsburg Douglas (M), Michael Hagberg (S), Birgitta Ohlsson (FP), Peter Rådberg (MP) och Gunilla Wahlén (V).
Presslegitimation till Riksdagen eller anmälan till ola.nilsson@riksdagen.se krävs.

För mer information:
Mikael Oscarsson riksdagsledamot (KD) mobil. 070-343 95 81