Stiftelsen Barnens Dag

Förlängd ansökningstid för sommarkollo och poppis sportlovskollo

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 09:00 CET

Det går fortfarande att söka kolloplats till Barnens Ö. Nu förlänger Stockholm stad ansökningstiden till kollo för alla barn som bor i Stockholm.  Hittills har 1850 anmälningar kommit in och målet för kollona på Barnens Ö, som drivs av Stiftelsen Barnens Dag, är att kunna fylla alla de 3164 platserna som man ställt i ordning för att kunna ta emot alla stockholmsbarn som vill åka på kollo i sommar.

Beslutet som Stockholm stad har fattat innebär att medborgarna får ytterligare en vecka på sig att komma in med sin pappersansökan, fram till den 4 mars har man nu på sig att skicka in blanketten med post. På fredag lägger man även upp blanketten på nätet. Även den nya e-ansökan via webben är öppen ytterligare en vecka - till den 13 mars.

-          Många föräldrar ringer till vår kollolinje och vill verkligen söka kolloplats men dels har de undrat hur man gör för att få tag på pappersblanketten för ansökan, och dels har många haft stora problem med e-ansökan som verkar ha svårt för vissa typer av e-id och dessutom tar riktigt lång tid på sig mellan sidbytena, säger Niklas Rubin, verksamhetsansvarig på Stiftelsen Barnens Dag, bristerna är påtalade och stan har fattat ett klokt beslut – om än, kanske lite väl sent.

-          Vi har från början tyckt att det var helt feltänkt att ta bort pappersansökan från katalogen och inte heller distribuera blanketten via nätet som pdf. Alla har inte tillgång till dator eller vet riktigt hur detta med e-leg funkar. Vi fattar ju så klart att man vill effektivisera men om då inte det nya systemet är helt hundra blir det ju katastrof, säger Niklas Rubin

-          Helt rätt att nu på fredag lägga upp pappersansökan på stans web. Hoppas att detta, i kombination med ytterligare tid, gör att alla som vill åka får plats. Barnens Ö är till för barn – så klart att de ska få platserna som stan har ordnat för dem på kollo.

Kollo är poppis – Sportlovskollot fullbokat

Det är ett ökat intresse för kollo. Stiftelsen Barnens Dag märker successivt ett ökat intresse för kollo på loven, under de tre senaste åren har barnaskaran på Barnens Ö ökat från 2.300 till 2.850 barn. Nu har man märkt att detta gäller inte bara sommarlovet.

Denna vinter genomförs ett sportlovskollo, ett projekt som vill visa nyfikna barn vad kollo är och inspirera dem att söka till sommaren samt att även visa kollo ur ett vinterperspektiv med skidor, pulka och pimpelfiske. Projektet kan genomföras tack vare finansiering av Gålöstiftelsen.

-          Vi ville kunna erbjuda kollo till dem som är nyfikna på kollo och som kanske vill testa innan man åker lite längre på sommaren – dessutom vet vi att många föräldrar inte riktigt vet vad deras barn ska göra på lovet medan de själva jobbar, säger Niklas Rubin, verksamhetsansvarig på Stiftelsen Barnens Dag.

Kolloplatserna till sportlovskollo släpptes i samband med kollofestivalen och de 38 platserna tog slut på 2 veckor. Nu satsar Barnens Ö på att även kunna genomföra ett påsklovskollo för alla som inte fick plats på påsklovskollo och för dem som vill ha lite försmak av kollo innan sommaren.

Frågor och Kontakt

Niklas Rubin 076-12 43 904