Kulturdirekt

Förlängd konstutställning: Bigert & Bergström The Last Calendar - Meditations on Divinations till och med 31 januari 2012 på Forum Nutidsplats för kultur

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2011 12:49 CET

Bigert & Bergström: The Last Calendar - Meditations on Divinations.

Publiksuccé! Utställningen förlängs till och med 31 januari 2012 på grund av mycket stor efterfrågan, med över 3000 besökare sedan vernissagen den 16 november 2011.

Plats: FORUM Nutidsplats för kultur, Sigtunagatan 14, Stockholm.

Tid: Utställningen är öppen tis-fre kl. 12-17, lör-sön kl. 14-16 fram till torsdag 22 dec, mån-fre kl. 12-17 fr.o.m måndag 9 jan och pågår till och med tisdag 31 jan.

I samband med utgivningen av The Last Calendar presenterar konstnärsduon Bigert & Bergström en serie konstverk på Forum i Stockholm. Meditations on Divinations är en utställning som tar avstamp i antikens metoder att förutspå framtiden. Med hjälp av kaffesump, stubintråd och smält tenn transformeras här slump till mening och betraktaren bjuds in till en seans där mönster och abstraktion siar om det som komma skall.

The Last Calendar fokuserar på nästa års förutsägelser om apokalypsen baserade på uttolkningar av den långa Mayakalendern. Dess cykel når vägs ände den 21 december 2012 vilket även är det sista datumet i The Last Calendar. På vägen mot denna grand final presenteras några av mänsklighetens tidigare idéer om ragnarrök markerade i en överskådlig väggkalender för 2012.

Kalenderns olika bilder, skapade av Bigert & Bergström och fotograferade av Charlie Drevstam, erbjuder ett antal visuella spådomar eller prognoser om man så vill. Tänk på konstverken som järtecken och kalendern som en guide för det stundande årets dagar, vare sig de är era sista eller inte.

Bigert och Bergström, ibland kallade B&B, är en konstnärsgrupp som består av de två svenska konstnärerna Lars Bergström (född 1962) och Mats Bigert (född 1965). De började arbeta ihop som en duo 1986. Många av deras projekt och undersökningar avhandlar ämnen som vetenskap, historia och kultur.

Pressansvarig: Cecilia Åhgren
E-post: forum@bredband.net
Forum Nutidsplats för kultur, Sigtunagatan 14, 113 22 Stockholm

Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholms läns kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.