Stockholms Stadsteater AB

Förlängd spelperiod för Hedwig and the Angry Inch

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 13:11 CEST

Stockholms stadsteater sätter under september in sex nya föreställningar av Hedwig and the Angry Inch. Sista speldatum blir lördagen den 27 september.

Rockmusikalen Hedwig and the Angry Inch hade premiär den 30 juli under Pridefestivalen och har blivit en stor framgång framför allt bland en ung publik. Regissören Farnaz Arbabi som också står för översättningen har tidigare satt upp Jonas Hassen Khemiris kritikerrosade Invasion! på Stockholms stadsteater för vilken hon bland annat tilldelades teaterkritikernas och Expressens teaterpris år 2006.

Hedwig And the Angry Inch handlar om pojken Hans från DDRs Östberlin som genom en misslyckad könsoperation förvandlas till Hedwig med en "Angry Inch" kvar av sitt kön. Johannes Bah Kuhnke gör rollen som Hedwig.

Scenmusikalen Hedwig and the Angry Inch från 1998 fick sitt stora genombrott som film 2001. Den är skriven av John Cameron Mitchell och musiken av Stephen Trask.
"Enastående Hedwig på Stadsteatern" skrev QX efter premiären i juli.

För ytterligare information kontakta Lotta Fristorp, presschef Stockholms stadsteater 08- 506 20 218.