Perfect Media Group AB

Förlagen MediaCap och Lejon Media går samman

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 10:31 CET

Ägarna till Media Capital Scandinavia AB respektive Lejonhjärta Media AB, som ägs av bl.a. AB Ekstranda och AB Arvid Svensson, har beslutat att samordna sina intressen i ett gemensamt bolag, med namnet Perfect Media Group. Det nya bolaget får 30 medarbetare samt etablerade titlar som Pause, HOOM, Perfect, Sportstar och Moore i sin portfölj, och beräknas 2007 nå en omsättning på cirka 50 MSEK.

- Det känns oerhört spännande, säger bolagets tillträdande VD Anders Söderholm. Vi får nu en bred kommunikationsplattform med nischade produkter som riktar sig mot identifierade målgrupper och åldersstrukturer. Samtidigt har vi en mycket spännande marknadssituation där printmediet i snabb takt integreras med webb, mobiltelefoni och TV. Perfect Media Group kommer att vara en del i den utvecklingen och vi tror att vår mix av titlar och kompetens kan optimera synergieffekterna av sammanslagningen och skapa spännande affärsmöjligheter.

Bolaget har sitt säte i Stockholm, men ska arbeta aktivt för att utveckla sin internationella närvaro.

- Vi kommer först och främst att stärka upp den befintliga säljorganisationen med ett stort antal säljare. Vårt mål är att fortsätta växa i snabb takt men med lönsamhet i fokus, säger Anders Söderholm.

För mer information:
Anders Söderholm, VD, 0705 - 55 45 55
Hugo Rehnberg, förlagschef, 0707 - 14 12 66
Micael Wiking, marknadschef, 0707-20 44 48
Magnus Gröndal, AB Ekstranda, 0705 – 44 77 08

Pause
Sveriges största livsstilsmagasin för män och kvinnor riktar sig främst till storstadsbor mellan 18 och 35. Innehållet är en väl avvägd blandning av mode, nöjen, relationer, skönhet och kultur. Pause ges ut i tre olika editioner – Stockholm, Göteborg och Skåne – och distribuerar halva upplagan gratis och halva via Tidsam.

HOOM
Ett glossy livsstilsmagasin som handlar om exklusivt boende, inredning, design, trender, gastronomi och resor. Distributionen sker direkt till utvalda fastighetsägare i Sverige. HOOM finns även i Norge men då i en egen utgåva.

Perfect
En internationell livsstilsguide med fokus på resor, mode, gastronomi och globala trender. Magasinet finns representerat i närmare 30 länder med en stadigt växande upplaga. Under hösten lanseras Perfect för första gången på svenska samtidigt som lanseringar även sker i Singapore och Hong Kong.

Sportstar
Ett fotbollsmagasin som förenar kärleken till sporten med livet utanför arenan. Här läser du både om svenska och utländska fotbollsstjärnor. Ett kvalitetsmagasin i nära samarbete med flera svenska storklubbar som IFK Göteborg, Djurgårdens Fotboll, AIK, Hammarby IF, Helsingborgs IF, Malmö FF och Örgryte IS.

Moore
Moore är ett av Sveriges största livsstilsmagasin för män. Tidningen lanserades 2003 och har snabbt etablerat sig i ett segment med benhård konkurrens. Tidningens adelsmärke är dess humor – en egen ton som gjorde att Moore i en Sifo-undersökning 2006 valdes till Sveriges roligaste tidning.