Svenska Rugbyförbundet

Förlust i spännande EM-premiär

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2012 21:10 CEST

Svenska U18-landslaget kämpade tappert efter onödiga störningsmoment från EM-organisatörerna. Då planen inte höll rätt standard flyttades matchen i sista minuten till en ny arena och med ny tid för avspark. Efter en jämn och spännande match blev resultatet till slut 17-13 till Rumänien.

Svenska EM-premiären, som skulle spelas kl. 16:30 i Alcobendas flyttades i sista sekund på grund av att planen inte höll rätt standard. Matchen var inbokad på en konverterad fotbollsplan med felritade markeringar och försöksområden som utgjorde en skaderisk för spelarna. Båda lagen var redan igång med sina uppvärmningsrutiner när det beslutades att flytta matchen till Ciudad Universitaria, med ny tid för matchstart - kl. 18:00.

Det blev en tuff och jämn match, där Sverige försvarade starkt mot det fysiska laget från Rumänien. Sverige låg under 12-3 vid halvtid, men gjorde en stark andra halvlek där de under en längre period ledde med ett poäng (12-13). Med fem minuter kvar gjorde dock Rumänien försök och knep därmed segern. Slutresultat 17-13.

- Vi har pratat om prestation hela veckan, och killarna presterade verkligen idag – en prestation som tog oss riktigt nära det resultat vi önskat. Jag kunde inte ha bett dem om mer och jag är oerhört stolt. Det var en riktig laginsats, med otroligt försvar. Nu ska vi komma tillbaka på tisdag, lovar förbundskapten David Hanley.

Nästa match blir mot Litauen på tisdag.

Rumänien – Sverige      17 – 13 (12 – 3)

Svenska poänggörare: Torgils Roth 5p, Jack Tatu 8p

Tyskland – Tjeckien        46 – 0

Belgien – Litauen            69 – 3