Piteå Presenterar

Förnyelsebara Pite

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 14:36 CET

Destination Piteå växer och förnyas. Ny personal, nya idee´r och uthålligt tänkande. En etablerad destination för turism och konferenser utvecklas genom satsningar på förnyelsebar energi.

Varje tallplanta som sätts i skogarna kring Piteå kommer att bidra till minskade koldioxidutsläpp, nya biodrivmedel, nya biomaterial och trähus på höjden och längden. Världsledande forskning och utveckling leder till att skogen på allvar kommer att kunna ersätta en del av vårt beroende av fossila råvaror. Precis allt man kan göra av olja och kol kan man istället göra från förnyelsebar skog.

Satsningarna i Piteå har blivit möjliga tack vare samarbete mellan många aktörer. Ett par exempel:

Preem Sverige vann pris för årets mest hållbara transportsatsning tack vare talldieseln som produceras i Piteå.

Volvo lastvagnar har för några dagar sedan presenterat en rapport som slår fast att lastbilarna som nu drivs med det förnyelsebara drivmedlet bioDME  fungerar utomordentligt bra. Det produceras också från skogsprodukter i Piteå.

Dessa och ett antal andra satsningar har inspirerat hela regionen och nu utvecklas också en ny form av besöksnäring, technical visists, som handlar om engagemang för miljön och sökande efter kunskap.

För mer information:

Robert Bergman 070-5240058

På TUR mässan finns Piteå Presenterar i monter  Piteå och har nummer F02:72

Piteå Presenterar tar ett samlat grepp för att öka Piteås attraktionskraft, både lokalt, nationellt och internationellt. Vi vill tillsammans med våra medlemmar och kommun utveckla Piteå till en attraktiv destination.  En ort som är attraktiv att besöka är också en ort där människor vill bo och driva företag!