Swedish Meats

Försäljningen av ekologiskt kött ökar

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 08:56 CET

Ekokötts och Scans kampanjsatsning tillsammans med handeln, under hösten har givit resultat. Tydlig exponering av ekologiska produkter i butik ökar försäljningen. Under kampanjveckorna, 37-45 ökade försäljningen av ekologiskt kött med 54 procent på Coop, 74 procent på Ica och 49 procent på Axfood jämfört med samma period föregående år.

Undersökningar har visat att många konsumenter gärna köper ekologiskt kött men att det är svårt att hitta produkterna i butiksdiskarna. Därför har handeln, Axfood, Coop och Ica tillsammans med Ekokött och Scan, gjort en gemensam satsning för att öka informationen och tydligare exponera ekologiskt kött i matbutikerna. Jordbruksverket har även stöttat projektet. Under hösten i nio veckor, uppdelat på tre veckor per butikskedja, har kampanjen exponerats via köttdiskar, hemsidor och annonser i butikernas egna reklamblad.

På Coop har man satsat på ekologiskt kött i 3 av fyra butiksprofiler. På Coop Forum har man sålt mest – en ökning med 73 procent, därefter Coop Extra med 68 procent, Konsum med 51 procent.

Ica valde att lägga kampanjen i Ica Kvantumbutikerna.

- Under vår första kampanjvecka överträffade efterfrågan vår förväntan. Det ekologiska köttet tog till och med slut i flera av våra butiker. Totalt under våra kampanjveckor sålde vi långt över förväntan. Självklart är vi väldigt nöjda, förklarar Jonas Svensk, kategoriansvarig Kött på ICA.

Axfood drev sin kampanj i Hemköpsbutikerna.

- Vi är överraskade av det stora intresset, och det visar att konsumenterna vill ha ekologiskt kött när de hittar det i butiken, säger Torbjörn Lithell, affärsområdeschef Kött på Axfood.

Maria Alarik som är verksamhetsledare på Ekokött är glad över det goda resultatet och är nöjd med kampanjen.

- Det här visar vilken potential det ekologiska köttet har. Genom kampanjen har vi lyft fram och förbättrat tillgängligheten av ekologiskt kött. Det här är bara början och jag ser fram emot att vi ska jobba vidare med kampanjen nästa år, säger Maria Alarik.

Samtliga aktörer är överens om att det viktigaste målet är att öka försäljningen på lång sikt och inte bara under kampanjveckorna. På Scan, som är den största leverantören av ekologiskt kött i Sverige, har man sett en ökning under hela 2006 med en stegring under kampanjveckorna. Ekoköttet är på väg att omvärderas och blir allt mer en premiumprodukt i sortimentet som fler konsumenter talar om och uppskattar för dess kvalitet och smak.

På Scan ser man positivt på den ökade försäljningen. Scan har haft fullt upp med att förse handeln med ekologiskt kött. Det ger goda möjligheter att under nästa år kunna teckna fler kontrakt med ekologiska köttuppfödare.

- Vårt främsta mål är att tillgodose våra kunders behov. Vi kommer att ta fram fler ekologiska produkter om denna försäljningsökning håller i sig, säger Thomas Kjellin, försäljningschef Kött, Scan.

För mer information, kontakta:
Maria Alarik, Ekokött, tfn: 070-661 69 20, e-post: maria.alarik@ekokott.se
Margareta Thorgren, pr-chef Scan, tfn: 070-280 01 68, e-post: margareta.thorgren@scanfoods.com

Bilder på kampanjen finns att hämta på www.scan.se, press, pressbilder.

Fakta om ekologiskt kött
Ekologisk produktion innebär att djuren ska vara ute på bete så mycket som möjligt och få sin huvudsakliga föda från betet sommartid. Alla ekologiska djur går ute på bete, även grisar. Under vintern har djuren fri tillgång på vallfoder samt möjlighet att gå ut i rastgårdar. Skillnaden mellan konventionellt kött och ekologiskt kött är bland annat att beteskraven är ännu högre i den ekologiska produktionen. Fodret är ekologiskt odlat, det vill säga utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel och kommer huvudsakligen från den egna gården. Alla djur ska ha fri tillgång till grovfoder och andelen kraftfoder är starkt begränsad. Därför är ekologiskt kött extra rikt på de nyttiga omega 3-fettsyrorna.

Fakta om Ekokött
Ekokött är en ekonomisk intresseförening för ekologiska köttproducenter. Ekokött arbetar för att sprida information om det ekologiska köttets fördelar, och förbättrade produktionsvillkor för ekologisk djurhållning. Föreningen verkar, tillsammans med andra branschorganisationer, för att ekologiska kvalitetsprodukter ska nå marknaden och alla de företag och konsumenter som vill äta ekologisk mat. Ekokötts värdeord är *Svenskt smakrikt kött, *Hälsosam mat, *God djurhållning och *God miljö.

Fakta om Scan
Scan är ett av Sveriges mest omtyckta varumärke och förknippas med svenskt ursprung, trygghet och kvalitet. Scan Foods som ingår i Swedish Meats-koncernen ansvarar för marknadsföring och försäljning av styckat kött, charkuterivaror och färdigmat under varumärket Scan. I Scan Ekologiskt använder vi alltid ekologiska KRAV-godkända råvaror. Förutom att produkterna alltid håller samma höga kvalitet som övriga Scan produkter, så har ursprunget ett extra värde. Det vill säga att köttet inte bara kommer från våra egna svenska gårdar, utan från våra egna KRAV-godkända gårdar. Det innebär att djuren är uppfödda enligt KRAV:s regler för ekologisk uppfödning. Scan är en av Sveriges största leverantörer av ekologiskt kött inom färdigpackat kött, charkprodukter och färdigmat.