Naturskyddsföreningen

Försämringar av EU-förslag farliga för klimatet

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 12:51 CEST

Den svenska EU-parlamentarikern Lena Ek (c) har som rapportör i industriutskottet lagt ett förslag till urvattning av EU:s klimatpaket. Förslaget går tvärtemot det som den svenske miljöministern Andreas Carlgren (c) drivit i ministerrådet.

Nästa vecka ska industriutskottet i EU-parlamentet behandla det förslag till klimatmål och plan för minskning av EU:s utsläpp som ministerrådet och EU-kommissionen lagt. Den svenska EU-parlamentarikern Lena Ek har haft en nyckelroll som rapportör för den här frågan i utskottet och som sådan har hon utarbetat ett kompromissförslag som alla parter i utskottet ska kunna ställa sig bakom. Förslaget går tvärtemot det som den svenska miljöminister Andreas Carlgren (c) drivit i ministerrådet. Miljörörelsen i Europa riktar nu stark kritik mot det första kompromissförslaget eftersom det är en urvattning av klimatpaketet.

Kompromissen handlar bl. a. om
· att fler företag ska få gratis tilldelning av utsläppsrätter
· att en allt större del av ländernas åtagande i utsläppsminskningar ska kunna ske genom att köpa utsläppsminskningar i andra länder (sk. flexibla mekanismer CDM och JI). Kvalitetskriterierna för vilka projekt som kan godkännas ska också sänkas.

- Det är förvånande att det 30 procent-mål som den svenska regeringen med centerpartistiska miljöministern i spetsen så hårt har drivit, nu riskerar att skjutas i sank av industriutskottet med hjälp bl.a. av en svensk centerpartistisk EU-parlamentariker, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Organisationen Climate Action Network Europe, som representerar över hundra organisationer däribland Naturskyddsföreningen, har beräknat att industriutskottets förslag leder till en temperaturökning på globalt fyra grader om andra länder skulle agera på samma sätt. En fyragradersökning medför bl.a. att flera miljarder människor drabbas av vattenbrist, öknar breder ut sig i Medelhavsområdet, hälften av världens arter utrotas, regnskogarna brinner ner, 1000 tals svenska dör av värmen varje år.

- Vi hoppas att Lena Ek och även de andra svenskarna i industriutskottet Gunnar Hökmark (m) och Göran Färm (s) ska stå emot trycket att sabotera EU:s klimatpolitik som kommer från industrin och istället lyssna den svenska opinionen, säger Emma Lindberg klimathandläggare på Naturskyddsföreningen.

För mer fakta:

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare, 070-728 25 85
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare, 0705-635411
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 178 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00