Biotage AB

Försenad leverans har medfört utebliven försäljningsökning i tredje kvartalet

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 15:38 CEST

Leveranserna av det nya systemet för rening av läkemedelssubstanser, SPX, som Biotage lanserat under sommaren har försenats ett kvartal. Detta får till följd att omsättningen för det tredje kvartalet beräknas hamna mellan 83 och 85 miljoner kronor.

Förseningen av SPX-systemen beror på att programvaran tog längre tid att färdigställa än planerat. Programvaran är nu färdig och systemen levereras till kund. Detta innebär att försäljningsökningen från de stororder som bolaget aviserat förväntas komma under fjärde kvartalet.

Ytterligare information kommer att presenteras i delårsrapporten för januari till september 2004 som kommer att offentliggöras den 21 oktober 2004.

Om Biotage
Biotage är ett globalt bolag verksamt inom biovetenskaplig forskning med starka teknologier, bred verksamhet och en långsiktig syn på marknaden. Företaget erbjuder lösningar, kunskap och erfarenhet inom genetisk analys och läkemedelskemi. Kunderna består bland annat av världens 30 största läkemedelsbolag, världens 20 största bioteknikbolag och av ledande akademiska institut. Huvudkontoret ligger i Uppsala men företaget har även kontor i USA, Japan och flera europeiska länder. Biotage har ca 250 anställda och omsatte proforma 362 MSEK i 2003. Biotage är noterat på Stockholmsbörsen. Hemsida: www.biotage.com

Kontaktperson:
Jeff Bork, VD och koncernchef