SIBA AB

Försenad vår gynnar hemelektronikbranschen – Stor efterfrågeboom på platta TV på SIBA

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 09:00 CEST

Den långa vintern har fått folk att handla hemelektronik. Särskilt är det platta TV som gäller. Enligt CE-Konsumentelektronikbranschen har försäljningen av platta TV mer än tredubblats under årets första kvartal jämfört med året innan.

- Det är främst försäljningen av platta TV som har skjutit i höjden under årets första månader, säger Fabian Bengtsson VD SIBA AB.

Bakom försäljningsökningen ligger utan tvivel att platt-TV är hett. Dessutom är 2006 det största sportåret på länge med OS, fotbolls-VM och friidrotts-EM. Många vill se de stora sportevenemangen på en stor, fräck och platt TV.
- Vi hade högt tryck i varuhuset innan OS. Det var flera kunder som kom in dagarna innan och köpte en platt-TV för att se på sportsändningarna, säger Daniel Sorting Butikschef SIBA Backaplan i Göteborg.
- Vi förväntar oss ännu större rusning efter platta TV inför fotbolls-VM än OS, säger Johan Randquist, Butikschef på SIBA Kungsgatan i Stockholm.

Hösten 2005 gick försäljningen av platta TV om glas-TV. I mars 2006 sålde SIBA nästan 40 procent fler platta TV-apparater än glas-TV. Och ökningen fortsätter. Skiftet till att alla TV-apparater som säljs är platta påskyndas självklart av efterfrågan, men framöver även av att flera tillverkare av bildrör lägger ned sin produktion.
- Många av våra stora TV-leverantörer har meddelat att de ska sluta tillverka bildrör. Men än så länge finns efterfrågan bland våra kunder, säger Fabian Bengtsson.

Försäljningen av Glas-TV går fortfarande bra, speciellt nu under våren då många köper TV-apparater till sitt fritidshus, husvagn eller båt. Men det kan bli brist framöver.

För mer information, kontakta: Sara Widman, Informationsansvarig: 031-721 12 35 eller 0704-500 235

Om SIBA
Svenskägda SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 56 varuhus i Sverige och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4 miljarder i 2004/2005.