Svensk Raps AB

Försiktig prisökning i EU men sojan rusar i USA

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2003 16:43 CEST

Valutan dämpar priset
De senaste veckorna har sojapriset i USA stigit rejält. Trots det är uppgången i Europa ganska måttlig. I Sverige har vi t.o.m. en sänkning den senaste veckan.
Just nu är alltså valutakurserna viktigare än världsmarknadspriset. Dollarn är svag mot Euron och därtill är kronan ovanligt stark mot både dollarn och euron.
Det här innebär i och för sig att möjligheterna för en prisuppgång är stora när/om dollarna stärks.

Vi får hålla ögonen på sojaodlingen Sydamerika
Sådden i Sydamerika har satt i gång och utvecklingen på denna odling kommer att vara en viktig faktor för de närmaste månadernas prisutveckling. Men det är inget just nu som tyder på annat än ett bestående högt oljeväxtpris. Euronext Liffe novembertermin stod den 9/10 i 229 SEK/dt. Februari 230 och augusti 2004 209. (1 euro = 8,99 SEK)

Byt havren mot våroljeväxter
Efterfrågan på svenska oljeväxter ser ut att bli ännu större. Nu senast har vi kunnat läsa att Brasilien släppt på förbudet mot GMO-soja. Det blir allt svårare att klara importen av GMO-fritt proteinfoder. Här är har den svenska oljeväxtodlingen ett trumfkort. Inte minst våroljeväxterna med sitt höga proteininnehåll.

Därtill får vi allt svårare att bli av med vår stora havreproduktion när EU drar ned på exportlicenserna.
Här gäller det för spannmålshandel och odlare att uppfatta signalerna. Havrepriset ser ut att falla kraftigt nästa år medan efterfrågan på oljeväxter borgar för att högt oljeväxtpris.

Mycket bra instrument för prissäkring
Hos Lantmännen kan man prissäkra fritt Karlshamn. Följ priset via Lantmännens hemsida. När priset är lockande kontakta din handlare och gör ett avslut. Det skall vara leveransgill vara till Karlshamns; Under 9 % vattenhalt och under 4 % avfall. Detaljerna får du av Lantmännen.
Även övrig handel, t.ex. Svenska Foder erbjuder prissäkring.

Internationella priser
De priser vi redovisar i figuren ovan är från euronext-liffe. Priserna är jämförbara med priset i Sverige i handelsled fritt Karlshamn. För att få priset i odlarled skall man reducera med ca 5 kr/dt i handelsmarginal och ca 10 kr/dt i frakt. (Frakten varierar naturligtvis beroende på avstånd, från 6-7 kr upp till ca 12 kr/dt.)

Ytterligare prisinformation om raps hämtar man från Winnipeg-börsen. Rapspriserna styrs i hög grad av priset på sojaböna. Detta pris kan följas på Chicago-börsen. Läs också gärna marknadskommentarerna på Chicago-börsen.