Dometic Aktiebolag

Försklassig belysningskomfort: Dometic Light Systems

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2003 15:12 CEST

Genom förvärvet av Miko Lights, Dillenburg (Tyskland), tidigare i år har Dometic ytterligare expanderat i sitt produktomfång som systemleverantör till husvagns- och husbilsindustrin. Med kvalitetsbelysning och transformatorer 230/12 Volt kan Dometic erbjuda försklassig belysningskomfort i husvagnar, husbilar och båtar av alla storlekar.

Uppgradera och individualisera din interiörbelysning
Tillverkarna kan beställa sin egen design på belysning direkt i från Dometics belysningsexperter. Istället för att montera i standardbelysning i ett fordon, så kan belysningen specialdesignas så att den passar inredningen i övrigt.

Premium
För eftermarknaden lanserar Dometic ett koncept med standardlampor med hög kvalitet och modern design. 12 Volt halogen- och LED-belysning skapar en trevlig stämning i fordonet och visar det bästa av inredningen.
Hög prestanda: 230/12 volts transformatorer ser till att belysningen får tillräckligt med ström.

Dometic Light finns även utställd på Elmia Husvagn och Husbil i Dometics monter (B03:28) den 11 - 14 september (Jönköping).

Dometic International är den ledande leverantören av specialkyla och andra produkter och system som utvecklas, formges och tillverkas för att främst användas inom fritidsapplikationer såsom fritidsfordon, fritidsbåtar och hotellrum. Produkterna tillgodoser slutkundens specifika önskemål om ökad komfort utanför hemmet. Dometic levererar även specialkyla för medicinska tillämpningar. Koncernen är organiserad i två verksamhetsområden, Recreation Vehicle and Pleasure Boat Systems samt Special Refrigeration Systems. Dometic har produktionsanläggningar i tio länder, egen försäljnings- och marknadsorganisation i 35 länder samt cirka 65 distributörer globalt. 2002 omsatte koncernen cirka 6 400 MSEK och sysselsatte cirka 4 000 personer. Dometic ägs av EQT, ett ledande riskkapitalbolag i norra Europa, samt nyckelpersoner inom bolaget.

Mer information:
Peter Hansen, Regionchef Caravan Skandinavien