Förskoleministerns pedagogiska grepp: EMU-propaganda i barnverksamhet

Pressmeddelande   •   Jul 28, 2003 11:53 CEST

- Lena Hallengren deltar på näringslivsfinansierade EMU-arrangemang och delar ut glass och ja-ballonger till 5-åringar. Är det förskoleministerns nya pedagogiska grepp? Det frågar Camilla Sköld Jansson, ledamot i Vänsterpartiets verkställande utskott och EMU- kampanjledning, med anledning av Hallengrens kampanjande i anslutning till barnaktiviteter i Rågsved.

- Att socialdemokratiska ministrar kör EMU-kampanj tillsammans med organisationen Sverige i Europa, som till allra största del är finansierad av näringslivet, är inget man numera förvånas över. Men att göra det på detta sätt är anmärkningsvärt.

- Vårt partikansli blev uppringt av deltagare i parkteatern i Rågsved. Man var mycket upprörd över att ja-sidan tränger sig på barnens sommaraktiviteter, fortsätter Sköld Jansson.

- Ja-sägarna i regeringen tillrättavisar Leif Pagrotsky och Lena
Sommestad när de yttrar sig i EMU-frågan. Men hur ser de på att förskoleministern bedriver EMU-propaganda i samband med barnverksamhet?

För ytterligare information:
Camilla Sköld-Jansson 070-343 96 33