Telge AB

Förskolor godkända som GreenBuildings

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 15:37 CET

Tre av Telge Fastigheters förskolor har godkänts som GreenBuildings av EU. Det innebär att förskolorna förbrukar minst 25 procent mindre energi jämfört med andra liknande byggnader. GreenBuilding-programmet togs fram efter klimatmötet i Kyoto. Idag finns godkända fastigheter i drygt 10 procent av Sverige kommuner och Telge Fastigheter är ensamma om GreenBuildings i Södertälje.

Tre av Telge Fastigheters förskolor har godkänts som GreenBuildings av EU. Det gäller förskolorna i Hölö, Kaxberg och Ljungbacken som byggts med tanke på att minimera både energiförbrukningen och klimatpåverkan.

– För att bli en GreenBuilding-partner krävs att byggnaderna förbrukar 25 procent mindre energi än normen. Och det klarar vi med marginal. Våra nya förskolor förbrukar 30 procent mindre, säger Liselott Nilsson, vd Telge Fastigheter.

EU:s GreenBuilding-program togs fram efter det förra stora klimatmötet i Kyoto 2005 som föregick det nu aktuella Köpenhamnsmötet. Fastigheter och byggnader står för 40 procent av Europas energiförbrukning och det finns därför stora vinster att göra om nybyggnation och renovering görs med tanke på miljön och klimatet.

– Vi har beslutat att all nyproduktion ska kunna godkännas som GreenBuildings. Att nya fastigheter är miljövänliga är en del av Telges miljömål och vi började med förskolorna i Hölö, Kaxberg och Ljungbacken, säger Taina Sunnarborg, projektchef på Telge Fastigheter.

Idag finns GreenBuildings i 30 av Sveriges 290 kommuner och Telge Fastigheter är det enda fastighetsbolaget i Södertälje som godkänts som partner. I Sverige finns det idag 132 godkända fastigheter och i Europa börjar antalet närma sig 300.

Telge Fastigheter kommer under 2010 att skicka in ansökan för minst tre äldre fastigheter som har genomgått renovering för att bli mer energieffektiva och nu klarar EU:s krav för GreenBuildings.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Liselott Nilsson, VD Telge Fastigheter
E-post: liselott.nilsson@telge.se

OM Telge AB
Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje.
Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn,
VA, krafthandel och elförsäljning. 2009 tilldelades Telge AB priset som Årets Sociala Kapitalist, ett CSR pris instiftat av Veckans Affärer.
Telge AB har 700 anställda och omsätter 5 500 mkr årligen. Läs mer på www.telge.se