Attraktionsbyrån.nu

Förslag på gränsöverskridande arbete mellan DMO:erna

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 11:14 CET

Vad talar för att det skulle fungera?

Som exempel så köper Sveska turister helst tjänster av Svenskarföretag  och Norskaturister av Norskaföretag detta beror i huvudsak på att tjänster säljs med förtroendekapital i botten. Detta skapas enklast mellan två personer vilka pratar samma språk och har en gemensam uppsättning kulturella regler. Just motsatsen till det inlärda/invanda är det vi ironiskt nog söker och uppskattar vid semesterresan i annat land.

Om gästen kan köpa sin upplevelse på hemmaplan ökar den egna tryggheten större jämfört om den skall surfa in på en hemsida där den inte förstår språket till 100% och senare skall förstå vilka villkor som gäller, och till sist räkna om den främmande valutan. Om det mot all förmodan blir något fel eller något behöver ändras, då är det ännu en gång både enklare och tryggare att få prata med något i hemlandet.

När vi som turister lämnar hemorten ökar vår betalningsvilja med avståndet från hemorten. Det betyder att en vanlig turist blir allt villigare att betala för en specifik upplevelse ju längre från hemorten den kommer. Norge är både i annat land och så långt från hemmet att det kan kännas ok för Svensken att betala för det som inte är värt lika mycket i pengar hemma. Omvänt gäller Norrmännen. Norge har ytterligare en fördel med att köpa paket i Sverige, det är fortfarande billigare hos oss än vad det är Norge.

Hur skulle det gå till?

Ett avtal om provisions försäljning tecknas mellan parterna, som ger båda parter en bra provision på försålda paket. Motprestationen är att marknadsföra destinationen på sin egen visit-sida, respektive skapa paketen.

Redan idag finns ett etablerat system med provisioner i flera led, från det lokala visitbolaget upp till den utländske reseagenten. Och i detta förslag får det säljande visitbolagen en funktion vilken liknar den som reseagenterna brukar ha, fast med fler erbjudande till den lokala marknaden än vad som brukar vara fallet.

Attraktionsbyrån ökar resmålens attraktionskraft.