Folkpartiet

Förslag till ny FP-partistyrelse

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2011 09:53 CEST

Folkpartiets valberedning lämnar idag förslag på ny partistyrelse för Folkpartiet liberalerna. Valberedningens förslag som är enhetligt ska behandlas på Folkpartiets landsmöte i Karlstad den 14-16 oktober.

Valberedningen föreslår enhälligt återval på hela presidiet: Jan Björklund, ordförande, Helena Odenjung, förste vice ordförande och Erik Ullenhag, andre vice ordförande.

Valberedningen föreslår enhälligt fyra nya namn till partistyrelsen: Anna Ekström, Karlskrona, Frida Johansson Metso, Stockholm, Ulrika Landergren, Kungsbacka och Mats Persson, Lund.

- Förslaget till ny partistyrelse innebär en kombination av erfarenheter, åldrar och kompetenser. Fler unga tar plats i partistyrelsen och tre nya namn är under eller nyligen fyllda 30 år; Anna Ekström, Frida Johansson Metso och Mats Persson. Trots sin relativa ungdom besitter de imponerande politisk erfarenhet med intressanta yrkesinriktningar.

- Stor erfarenhet från yrkeslivet och politiken bidrar Ulrika Landergren med som idag är kommunalråd i Kungsbacka och har en mångårig bakgrund som hög kommunal chef.

Det säger valberedningens ordförande Ann-Katrin Åslund i en kommentar.

________________________________________________________

Anna Ekström är född 1982. Anna är präst i Svenska kyrkan och ledamot i fullmäktige i Karlskrona och gruppledare för styrelsen för Region Blekinge. Hon är ledamot i utbildningsnämnden och aktiv i nätverket Kristna Liberaler.

Frida Johansson Metso är född 1984. Frida studerar till psykolog. Hon är ledamot i fullmäktige i Stockholm, ordförande för Flyktinggruppernas riksråd (FARR). Hon har tidigare varit förbundsordförande för Liberala ungdomsförbundet LUF.

Ulrika Landergren är född 1959. Ulrika är kommunalråd och första vice ordförande för kommunstyrelsen i Kungsbacka.  Hon var tidigare gruppchef för IT-utveckling i Göteborgs stad.

Mats Persson är född 1980. Mats är regionråd i Skåne och ansvarar för kollektivtrafiksfrågor. Han är tjänstledig från en tjänst som doktorand på Centrum för Ekonomisk Demografi vid Lunds universitet. Han har tidigare varit vice ordförande för Liberala ungdomsförbundet LUF.

Listan bifogas i sin helhet.

Ann-Katrin Åslund

Anna Ekström