Funktionsrätt Sverige

Förslagen kullkastar inte regeringens förda politik

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 15:24 CEST

Riksdagen beslutade i går den 21 juni att återremittera förslaget om ändringar i sjukförsäkringen till socialförsäkringsutskottet.

– Det är synd om det går politisk prestige i den här frågan, säger Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden. De konkreta förslag som är formulerade i socialförsäkringsutskottets initiativ kullkastar inte regeringens förda politik.

Inte bara Handikappförbunden, utan också Svenska kyrkan genom Påskuppropet och grupper av läkare har reagerat på de orimliga och icke avsedda konsekvenser som reformerna inom socialförsäkringssystemet lett till.

För de människor som undrar hur de ska klara denna vecka och denna månad utan att behöva gå från hus och hem, har utskottsinitiativets förslag stor betydelse. Vi hoppades att lagstiftaren tydligare skulle slå vakt om dem.

Kontakt:
Mikael Klein, Intressepolitisk chef
Mobil: 070-480 71 66

Ingrid Burman, Ordförande
Mobil: 070-343 95 87

Handikappförbunden är en samlande aktör som på bred bas representerar människor med funktionsnedsättning. Vi består av rikstäckande funktionshindersorganisationer med sammanlagt en halv miljon medlemmar. Våra medlemsförbund är bärare av den mest angelägna kunskapen – den egna erfarenheten. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så det blir tillgängligt för alla.