Folkpartiet

"Försökdjurens FBI" äntligen antaget

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 12:26 CEST

I dag antog Europaparlamentet med stor majoritet slutligen de nya EU-regler om djurförsök som man, efter två års arbete, kommit överens med ministerrådet om.

- Särskilt glädjande är att mitt förslag om att EU-kommissionen
ska inspektera medlemsstaternas forskningsanläggningar - ett slags "försöksdjurens FBI" om man så vill - finns med i paketet, säger Marit Paulsen som varit den liberala gruppens representant i förhandlingarna.

- Resultatet är en av de bästa kompromisser jag sett. Detta är ett enastående exempel på att det går att både skydda djuren och uppmuntra nödvändig forskning. Det är inte antingen eller.
Detta genombrott har en kraftig bäring på nästa utmaning för EU: att tillsammans skapa den gemensamma djurskyddslag som jag nyligen föreslagit och fått Europaparlamentets stöd för, avslutar Marit Paulsen som den 10 september, tillsammans med Kungliga Skogs- och Lantbruksakademin (KSLA), anordnar ett seminarium i Stockholm om det framtida europeiska djurskyddet.

För mer information eller direktkontakt med Marit, hör av dig till oss:
Kanslichef Christian Juliusson: +32 477 425 343
Stockholmskoordinator Anne Amneus: 0738-470 295