Sony Sverige.

Först i världen - Flashminne på 1GB i bilstereons frontpanel - (Sony MEX-1GP)

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2006 16:31 CEST

Sony är först i världen med att lansera en frontpanel med flashminne inbyggt i en löstagbar frontpanel. Ladda flashminnet med MP3/WMA-musik via en pc, sätt tillbaka frontpanelen och lyssna på favoritmusiken i bilen.

Flytta musik från datorn direkt till bilstereon med ett par musklick. Så enkelt är det att föra över nätbaserad musik med Sonys nya CD-bilstereo MEX1GP. Den är utrustad med en frontpanel med flashminne och USB-port. Via medföljande USB-kabel kopplar man ihop panelen med en pc. Sen är det bara att föra över favoritmusik till frontpanelen, som man därefter sätter tillbaka på bilstereon.

Minnet i MEX-1GP är på 1 GB. Det motsvarar drygt 60 timmar musik att ta med sig i bilen. Det krävs inget speciellt program i pc:n. Det räcker att ansluta USB-kabeln till datorn och därefter föra över musikfilerna.

– Idag är de flesta så vana med den här drag-and-drop-funktionen i sina MP3-spelare, så varför ska man då spilla tid på att bränna låtarna till CD-skivor innan man ska ut och köra? Med den här lösningen är det lätt att få in sin musik i bilstereon, och dessutom ett incitament att inte glömma att ta med sig frontpanelen, säger Torbjörn Sjöving, produktchef på Sony i Sverige.

Nya MEX-1GP har naturligtvis också RDS-radio och CD-spelare av hög kvalitet. Fronten har Sonys elegant slimmade GT-design med diskret blå bakgrundsbelysning.

Pris, MEX-1GP: Ca 4 500 kronor (inkl moms)
Lansering på marknaden: April 2006.

Specifikationer, MEX-1GP
1 GB flashminne
Lågnivå-utgång fram och bak alt sub
Fjärrkontroll
USB Miniport på frontpanelen
USB-kabel inkluderad
4 x 52 W uteffekt
24 Bit DAC-omvandlare
BBE MP high definition-ljud
MP3-ljud
CD-uppspelning
EQ3 Stage2-equalizer
Stödjer Windows 2000 och XP

För ytterligare information, kontakta:
Torbjörn Sjöving, 08-585 450 13, 070-996 66 00, torbjorn.sjoving@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.