Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Första deltagaren inbjuden till PonnyElitVeckan

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 07:45 CEST

Maja Jörholt, Visby, så heter den första deltagaren som bjuds in till nästa års unika satsning - PonnyElitVeckan på travsportens riksanläggning Wången. Maja har, liksom cirka 1000 andra ponnytravsungdomar, tävlat om att få delta i en elitvecka på Wången. Det första lägret arrangeras i juli 2013 med plats för ett 30-tal ungdomar.

­- Det känns jättehäftigt och jag verkligen fram emot det här. Ponnytravet måste uppmärksammas ännu mer och det här är helt rätt, säger Maja Jörholt.

PonnyElitVeckan arrangeras av Wången i samverkan med landets travbanor och Svensk Travsport. PEV blir ett inofficiellt ”ponnytravlandslagsläger” och de ungdomar som bjuds in är de som vunnit flest antal segrar i ponnytrav- eller ponnymontélopp vid respektive hemmabana under 2012. Dessutom delas tre ”wild cards” ut. 17-åriga Maja Jörholt segrade i åtta lopp hemma på Visbytravet och har haft ponnytravlicens i ungefär fem år.

- Maja är först ut, men den här inbjudan kommer att följas av fler de närmaste veckorna. Våra ponnytravsungdomar är framtidens stora sportsliga profiler och basen för travsportens nyrekrytering. Vi hoppas att PonnyElitVeckan stimulerar dem att fortsätta sin travsatsning, säger Johan Sundberg, VD på Wången AB.

Planeringen inför premiärupplagan av PonnyElitVeckan är i full gång på Wången. De deltagande ungdomarna bjuds på alltifrån boende, resor, mat och utbildning av och med kända travprofiler. Deltagarna får också ta med sig egen ponny om de vill.

- Vi kommer att erbjuda våra PEV-deltagare på en vecka späckad med aktiviteter. Det mesta ska förstås ha koppling till travsporten, men vi räknar med att en del av dem tar med sig familjen upp och vi vill såklart också ge dem chansen att upptäcka delar av vårt vackra län, säger Johan Sundberg.

För mer information, kontakta:

Johan Sundberg, VD Wången AB, 070-641 74 01.

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).