Displayit AB

Första digitala biografen i Stockholm

Pressmeddelande   •  Okt 15, 2003 10:52 CEST

Displayit installerar den första permanenta digitala biografen i Stockholm. Det är eventhuset Draken som försetts med en utrustning som kan användas för visning av digitala filmer, föreläsningar och livekonserter som sänds på flera platser samtidigt, interaktiva event som bolagsstämmor mm. Installationen bekräftar Displayit´s ställning som ledande leverantör av digitala biografer i Sverige.

Draken i Stockholm användes 8 september för att visa David Bowies livekonsert från London. Konserten sändes via satellit till digitala biografer i Europa och avslutades med en frågestund i realtid. Erfarenheterna från denna konsert var så goda att en permanent digital biograf nu installerats inom ramen för Displayit´s samarbete med Folkets Hus och Parker. Draken drivs av event- och konferensarrangören Offix.

Displayit har tillsammans med Folkets Hus och Parker installerat de sju första digitala biograferna i Sverige. Displayit utvecklar och marknadsför kompletta paket för digitala biografer med projektorer, servrar, programvara, service, underhåll och finansieringslösning.

"Installationen bekräftar Displayit´s ställning som ledande leverantör av digitala biografer i Sverige. Sverige är i förhållande till folkmängd Europas biograftätaste land. Här finns cirka 1 100 biografer, varav ca 800 är kommersiella. Inom en femårsperiod kommer troligen hälften av dessa att utrustas med digital teknik. Vi räknar med att leverera en icke oväsentlig del av dessa biografer", säger Svante Lundqvist, CEO på Displayit.

En fördel med digitala biografer är väsentligt lägre produktions- och distributionskostnaderna när filmen enbart levereras digitalt. Dessutom öppnar den digitala tekniken för nya affärsmöjligheter för biografägare som direktsändning i hög kvalitet av konserter, shower, föredrag, bolagsstämmor, presskonferenser, sportevenemang och andra framträdanden. Sändningarna kan enkelt kombineras med interaktivitet som gör att besökare på många orter kan delta i frågestunder, omröstningar mm.

För ytterligare information kontakta:
Svante Lundqvist, CEO, Displayit AB (publ) +46 8 545 807 50
Kimmo Kallas, affärsområdesansvarig Digitala Biografer, +46 705 470 980

Mer om Displayit på www.displayit.com, Folkets Hus och Parker på www.fhp.nu,
Offix på www.offix.se

Displayit levererar kundanpassade helhetslösningar på marknaden för Professionella Digitala Presentationslösningar, PDP, i Norden. Verksamheten bedrivs i affärsområdena, Digital Signage, Digitala biografer och Kontrollrum. Bolaget är noterat Nordic Growth Market, NGM Equity. För mer information om Displayit och bolagets tjänster, vänligen besök www.displayit.com.