Tidningen Bofast

Första förhandlingarna utan hyrestak: Farhågor om chockhöga hyreskrav kom på skam – hittills låga hyreshöjningar

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 10:21 CET

Nu hålls de första hyresförhandlingarna enligt de nya spelreglerna – och många hyresgäster har fruktat galopperande hyror.

Men hittills har hyreshöjningarna blivit ungefär lika höga som vanligt, visar tidningen Bofasts översikt. De allmännyttiga hyrorna kommer i år att höjas med drygt 2 procent. De få privata hyror som hittills förhandlats färdigt ligger i nivå med allmännyttans.

Farhågorna inför vinterns hyresförhandlingar har varit stora hos många hyresgäster. Nu ska de nya lagarna för allmännyttan börja tillämpas: de allmännyttiga hyrorna ska inte längre ska vara ett tak för privatvärdarnas hyror, och självkostnadsprincipen ersätts av krav på affärsmässighet, avkastning och borgensavgifter.

Även förväntningarna har varit stora, särskilt bland de privata värdarna som hoppats att läget nu ska få större betydelse för hyran.

Men en sammanställning som tidningen Bofast gjort visar att både farhågor och förväntningar hittills kommit på skam. Hyrorna för 55 procent av Saboföretagens lägenheter har nu förhandlats färdigt. Snitthöjningen är 2,2 procent, vilket inte är en siffra som höjer några ögonbryn. Höjningssnittet har de senaste fyra åren legat mellan 1,4 och 3 procent.

De allmännyttiga Saboföretagen i har yrkat på att få höja hyrorna med i snitt på 3,8 procent, vilket är en dryg procent högre än förra året – men lägre än åren innan.

Även antalet strandade hyresförhandlingar är ungefär som vanligt. Hittills har tio ärenden landat Hyresmarknadskommitténs bord för medling.

Förhandlingscheferna för både Hyresgästföreningen och Sabo spår att snittet för de kommunägda bolagen kommer att sluta kring 2 procent – och att privathyrorna kommer att följa nära allmännyttans hyror.

Hittills har faktiska avtal mellan privatvärdar och hyresgästföreningar bara tecknats på något dussintal orter.

Men en ny konflikt mellan Hyresgästföreningen och privatvärdarna har seglat upp: tolkningen av den nya lagen om allmännyttans affärsmässighet. Hyresgästföreningen menar att allmännyttan redan agerar affärsmässigt sedan flera år tillbaka, och att den nya lagen inte medför några egentliga förändringar. Det håller privatvärdarnas intresseförening Fastighetsägarna Sverige inte med om, och hotar med en ny EU-anmälan om brott mot statsstödsreglerna – det som en gång var utgångspunkten för den nya lagen.

Läs hela artikeln på www.bofast.net

Lägsta och högsta hyreshöjningarna                          Procent

Bolagen som höjer minst

Rygrans fastighetsförvaltning, Södertälje (privat)                 0

Byggebo, Oskarshamn                                                    0,84

Kalmarhem                                                                     0,9

Laholmshem                                                                   0,97

Järnbäraren, Gnosjö                                                         1,0

Finnvedsbostäder, Värnamo                                              1,2

Bolagen som höjer mest

Habo Bostäder                                                                4,26

Lycksele Bostäder                                                           4,1

Trobo, Trosa                                                                    3,9

Flens Bostads AB                                                           3,75

Uppvidingehus                                                                 3,69

Filipstadsbostäder                                                            3,5

Frågor besvaras av

Helene Ahlberg, reporter/redaktör tel 070-626 18 29  helene.ahlberg@bofast.net

Christian Lacotte, chefredaktör, tel 0708-87 75 19   christian.lacotte@bofast.net

Bofast är en månadstidning för alla som arbetar med bostäder. Vi skriver om bostadspolitik, byggande, boendefrågor, energi, miljö, teknik, förvaltning, IT, arkitektur, arbetsmiljö och mycket mera.Vi har höga ambitioner: att ge marknadens bästa bevakning av bostadsfrågorna. Bofast speglar aktuella skeenden med kritiska ögon, fångar upp trender, undersöker, beskriver och förklarar på ett initierat men ändå lättfattligt sätt. I Bofast hittar du både nyheter, färgrika och bildstinna reportageuppslag, rappa notiser och arga debattörer.