Sniff and Taste

Första IPA-glaset i Sverige visas hos Sniff and Taste på en Öl- och Whiskymässa i Göteborg

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 14:09 CEST

I samarbete med två av USA ledande IPA bryggare, Sam Calagione från Dogfish Head och Ken Grossman från Sierra Nevada, har Spiegelau tagit fram en ny standard för ölglas avsedda för IPA, Indian Pale Ales. Efter flertalet workshops och hundratals  testglas senare, togs till slut  8 st designs fram. Ett - ” Nummer 6”- valdes av en enhäldig bryggarjury till en klar vinnare.

Spiegelaus IPA-glas är designat för att lyfta fram de frestande och komplexa karaktärstypiska aromerna av amerikansk humle, bevara ett fluffigt skum, lyfta smaken( som ofta består av grapefrukt och/eller blodapelsin)och känslan i munnen samt erbjuda en behaglig stor öppning så att öldrickaren kan njuta varje klunk.

-Vi är jätteglada att kunna erbjuda besökarna att få hålla detta läckra glas i handen och till och med provsmaka IPA från det under mässan. Glaset är omtalat och beställningslistorna är redan långa, trots att glasen levereras först i Maj. Vi räknar med många fler order under mässan eftersom vi vet att många vill se det i verkligheten innan de beställer, säger Mia Ekblad, VD för Sniff and Taste som ställer ut och säljer dryckens alla tillbehör på mässan.

-Vi satsar stort på glas på mässan, fortsätter Mia. Karaktärstypiska glas har blivit mer och mer populärt både för öl och vin. Glastillverkarna har på senare tid fått stor förståelse för hur viktig glasets form är för doften och smaken och mer och mer genomtänkta glas dyker upp. Riedel och Spieglau som är inom samma koncern är världsledande på glas som först och främst gör att dryckens bästa egenskaper lyfts men dessutom erbjuder en vacker design.

Glasprovningar har blivit väldigt trendig variant av vin- eller ölprovning där provningsdeltagarna får experimentera med olika viner i olika glas och lära sig förså vad som passar dem och deras favoritdryck bäst.

- Glasprovningar är den mest efterfrågade formen av provningar från kunder för tillfället, säger Mia Ekblad. Det är få som kan erbjuda den sortens provning då det gäller mycket bred och djup kunskap i dryckens värld samt att ha tillgång till många olika typer av glas i stora mängder . Vi gör provningar för allt mellan 6-över 100 personer. Det kan bli upp till 500 glas som ska fram ibland, borträknat vattenglaset.

Hos Sniff and Taste handlar det om doft och smak! Vi erbjuder produkter och tjänser inom smakupplevesler och når våra kunder genom hemsida/webshop, homeparties, event/provningar samt på mässor.

För mer information vänligen kontakta Mia Ekblad på mia@sniffandtaste.com eller tel:0709-500 842.