Systembolaget AB

Första kvartalet: -Systembolagets försäljning ökade -Men spriten fortsatte att minska

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 13:10 CEST

Systembolagets försäljning under januari - mars 2006 ökade med 5,0 procent mätt i ren alkohol jämfört med samma period 2005. För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande:

Sprit: -0,3 %
Vin: +5,1 %
Starköl: +8,0 %
Cider/blanddrycker +7,5 %
Alkoholfritt: +12,0 %

Försäljningen i mars
Systembolagets försäljning i mars ökade med 8,1 procent mätt i ren alkohol jämfört med samma månad 2005. Försäljningen utvecklades på följande sätt i mars för de olika varugrupperna (i liter):

Sprit: -1,0 %
Vin: +9,4 %
Starköl: +11,6 %
Cider/blanddrycker: +12,6 %
Alkoholfritt: +21,8 %

- De disponibla inkomsterna har ökat, vilket påverkar alkoholförsäljningen. Hela detaljhandeln har haft en kraftig försäljningsökning under de första månaderna 2006. Det är ännu inte känt om utvecklingen mot minskad resandeinförsel av alkohol som inleddes under 2005 fortsatte under första kvartalet i år, säger Systembolagets vd Anitra Steen.

Alla siffrorna är kalenderkorrigerade. Marsförsäljningen är korrigerad för att påsken inföll i mars 2005 men i april i år. Men först efter årets påskförsäljning i april går det säkert att uttala sig om försäljningsutvecklingen.

Under mars ökade Systembolagets försäljning i alla län förutom Jämtlands och Norrbottens län. Störst var ökningen i Skåne och Örebro län, Mer försäljningsstatistik per län med mera finns på vår webbplats (som pdf):

Se även: http://www.systembolaget.se/statistik

För mer information, kontakta gärna:
Systembolagets presschef Björn Rydberg: 08-503 310 25 eller 070-528 41 05, bjorn.rydberg@systembolaget.se

Björn Rydberg
Presschef
Systembolaget AB, 103 84 Stockholm
Besök Kungsträdgårdsgatan 14
Telefon Vxl 08-503 300 00 Direkt 08-503 310 25
Mobil 070-528 41 05 Fax 08-503 310 16 bjorn.rydberg@systembolaget.se www.systembolaget.se