Svenska Uppfinnareföreningen

Första länsprisutdelningen 2014 för SKAPA-priset i Karlshamn

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 14:44 CEST

Under inledningen av Svenska Uppfinnareföreningens årsmöte och medlemsträff i Karlshamn i lördags var det regional prisutdelning för SKAPA. Det var Blekinge läns kandidater som fick sin utmärkelse och länets finalplats till årets prestigefulla uppfinnarpris SKAPA. Prisutdelningen skedde av landshövdingen Berit Andnor-Bylund på Kreativum.

Länsvinnare i Blekinge av SKAPA Utvecklingsstipendium blev Tomas Sareklint och länsvinnare av SKAPA Framtidens Innovatör, avsett för personer under 30 år, blev Märta Nelson och Arvid Johansson.

Vardera priset är på 15 000 kronor som ALMI Blekinge bidragit med. Länsvinnarna deltar sedan på den nationella finalen i Stockholm den 2 oktober där de får 10 000 kronor respektive 5 000 kronor och chansen att vinna upp till en halv miljon kronor.

SKAPA–priset har utdelats i över ett kvarts sekel och är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Priset delas ut till uppfinnare med innovativa idéer.

Ansökningstiden för 2014-års priser gick ut den 7 april och efter denna första prisutdelning vidtar nu successivt prisutdelningar i varje län.

Historisk information finns på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se

För mer information, kontakta:
Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Svenska Uppfinnareföreningen är världens äldsta uppfinnarförening, den grundades 1886 av den välkände polarfararen och patentingenjören Salomon August Andrée. Då, som nu, var tanken att bilda ett forum för idéutbyte och samverkan mellan uppfinnande, forskning och näringsliv. Allt för att skapa bra förutsättningar för utveckling och innovation.

SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris1986. Bakom stiftelsen Svenska Uppfinnareföreningen står och Stockholmsmässan som grundare. Nu med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond samt SEB.