Liberala ungdomsförbundet, LUF

Första maj-kampanj: Hjälp Wanja!

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 09:48 CEST

Första maj är arbetarrörelsens internationella solidaritetsdag. I år samlas vi under parollen Jobben först. Vad tycker du som LO-medlem att hon ska ta upp i sitt tal?

Citatet är direkt från LO:s hemsida. Även om jag inte är LO-medlem känner jag att jag vill hjälpa Wanja, jag vet hur jobbigt det kan vara när man inte kommer igång med ett tal. Eftersom det rör internationell politik, jobben och det dessutom är val till Europaparlamentet snart finns det ett självklart ämne:

Fri invandring till EU för alla som vill arbeta här. Arbetstillstånden och visumkraven ska avskaffas! Wanja borde kritisera att EU:s bluecard-system är för smalt. För att underlätta rörligheten mellan arbetsmarknaderna kan Wanja kanske föreslå facklig samverkan i EU så att alla vet vad som gäller och vi slipper Go home!-rop. Som grädde på moset kan hon ta avstånd från LO-kravet att jaga arbetsgivare som anställer papperslösa och istället attackera lagarna som gör de som vill försörja sig här illegala. Det skulle vara ett topptal, Wanja, det är solidaritet proletärer emellan!

/Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet

Håller du med? Gå in påwww.lo.se/home/lo/home.nsf/unidview/5752A63E9ECC5867C1257592003C7BCF
och hjälp Wanja!

Presskontakt: