Lemontree Enterprise Solutions AB

Första NOARK 5-certifierade arkivsystemet i Norge.

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 13:24 CET

FormPipe W3D3 från FormPipe Software blir det första NOARK 5-certifierade arkivsystemet i Norge. Lemontree, den ledande integratören av W3D3, lanserar den populära dokument- och ärendehanteringssystemet på den norska marknaden.

Lemontree och FormPipe Software har under hösten lagt ner mycket arbete med att anpassa W3D3 för den Norska marknaden vilket nu belönats med en NOARK 5-certifiering av Norska Riksarkivet. Hittills har ingen annan leverantör lyckats uppfylla NOARK 5 for sina produkter, och W3D3 kommer under en ganska lång tid vara den ända certifierade produkten på marknaden.

– De lösningar vi har levererat i Sverige, baserade på W3D3 och Lemontrees återanvändbara komponenter för e-förvaltning och arkivering, är lika aktuella i Norge som de är i Sverige, säger Thomas Martinsson, vd och Koncernchef för Lemontree. Sedan september har vi rekryterat personal med erfarenhet från den norska marknaden och för redan diskussioner med ett antal presumtiva kunder

De flesta kommuner och statliga verksamheter i Norge har ett uttalat behov av att ersätta eller komplettera sina verksamhetssystem med en arkivlösning som ger struktur och kapacitet för att hantera kraven på ordning och reda bland dokument och ärenden. Dessutom beslutade den norska regeringen nyligen att alla system som skapar eller tar emot dokument som skall arkiveras måste följa NOARK 5-standarden, något som får konsekvenser för ett stort antal befintliga system hos kommuner och statliga myndigheter.

Det norska Riksarkivet har lanserat NOARK 5-standarden för att få ett konkret och enhetligt ramverk för utveckling av moderna arkiv-, dokument- och ärendehanteringssytem som har kapacitet att hantera en informationsmängd som växer i omfattning och komplexitet.

– Vi är mycket stolta över att vårt arkivsystem W3D3 nu blir NOARK 5-certifierat och fullt anpassat för den Norska marknaden, säger Christian Sundin, vd för Formpipe Software. Tillsammans med Lemontree som integratör har vi ett mycket kompetent erbjudande. FormPipe Software har länge varit ledande inom offentlig verksamhet i Sverige och våra produkter är mycket konkurrenskraftiga även i övriga Norden

Lemontree kommer initialt att erbjuda lösningen till verksamheter som önskar utöka sin arkivfunktionalitet i existerade system eller som har behov för en solid och flexibel plattform för att bygga nya verksamhetskritiska arkivlösningar på.

För ytterligare information, kontakta:

Per Welin, vd för Lemontree Norge, +47 930 01 310
Harald Masst, Säljare för Lemontree Norge, +47 98 25 78 80
Christian Sundin, vd för Formpipe Software, +46 705 - 67 73 85

Om Lemontree

Lemontree levererar lösningar inom Integration & BPM, Dokument- och Ärendehantering, Identitets- och åtkomstkontroll och Testautomation. Lemontrees koncept är att skapa marknadens mest attraktiva erbjudanden genom att kombinera världsledande produkter med egen spetskompetens inom teknik och marknad. Bland Lemontrees produktpartners märks bl.a. Autonomy, FormPipe Software, Progress Software, Nordic Edge, Microfocus, HP och EPiServer.
Lemontree levererar även kvalificerade konsulttjänster med fokus på strategi och informationsteknologi. Lemontrees kunder är främst aktörer inom Telecom, Offentlig verksamhet, Försäkring och Finans. Lemontree grundandes 1999 och har huvudkontor i Stockholm samt eget dotterbolag i Norge med kontor i Oslo. Besök www.lemontree.se för mer information.

Om FormPipe Software

FormPipe Software AB (publ) är ett programvarubolag inom ECM (Enterprise Content Management). Vi utvecklar och levererar ECM-produkter för att strukturera information i större företag, myndigheter och organisationer. Våra programvaror hjälper organisationer att fånga, hantera, distribuera och sätta information i ett sammanhang. Sänkta kostnader, minimerad riskexponering och strukturerad information är vinster av att använda våra ECM-produkter.