Sveriges Centrum för Nollenergihus

Första passivhuscertifierade kontorshuset byggt i Eskilstuna

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 11:24 CEST

Kontorshuset på återvinningscentralen Lilla Nyby är på drygt 1 000 kvadratmeter men förbrukar inte mer energi än vad två normalstora villor gör tillsammans. För att få ett hus certifierat som passivhus krävs att byggnaden inte förbrukar mer än 50 Kwh per kvadratmeter. I praktiken innebär det att huset är byggt med extra kraftig isolering, en tät väggkonstruktion, energisnåla fönster, värmeåtervinning med mera. Tack vara det mycket välisolerade huset kan mycket av husets uppvärmningsbehov tillgodoses av kroppsvärmen av de personer som befinner sig i huset, teknisk utrustning, vitvaror och så vidare. Den spetsvärme som behövs vid kalla vinterdagar framställs genom förbränning av den deponigas som uppstår på den gamla soptippen.

Kontorsbyggnaden innehåller förutom kontorslandskap även omklädningsrum och duschar för cirka 100 personer, matsal, konferensrum, förrådsutrymmen med mera.

Huset stod färdigt 2011 och efter lite intrimning och justeringar har nu certifikatet utfärdats.

För mer information:

Mattias Hellström, Eskilstuna Energi och Miljö. Tel: 016-710 54 33

Sveriges Centrum för Nollenergihus (SCN), är en medlemsbaserad intresseförening med syfte att främja utvecklingen av energieffektivt byggande. Läs mer på www.nollhus.se