Destination Kalmar

Första penseldraget för nytt konstverk i Kalmar Gästhamn

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2012 08:00 CEST

Denna vecka påbörjas ett nytt konstverk i Kalmar Gästhamn. Det är fyra magasinsportar som ska få konstnärlig utsmyckning av konstnärerna Edwin Böck och Stina Siljing.
– Den offentliga konsten säger mycket om samtiden och när vi nu utvecklar gästhamnen ska konsten finnas med, säger Kalmars attraktör Bengt Skoog.

Pressen är välkommen att vara med då konstverket börjar ta form:
Tid: Onsdagen den 23 maj, kl. 15:00
Plats: Kalmar Gästhamn, södra sidan

Kalmar Gästhamn har de senaste åren fått ett ordentligt lyft och inför sommaren färdigställs de sista delarna av utvecklingsprojektet. Bland annat utökas det populära promenadstråket och den stora lagerbyggnaden från 1980-talet, som finns på södra sidan av hamnen, får konstnärlig utsmyckning.
– I samband med Linnéuniversitetets nybyggnation vid gästhamnen utförde jag den konstnärliga gestaltningen ”Sju hav”. Då såg jag även möjligheten att gestalta lagerbyggnadens portar. Det kommer att förändra hela intrycket av fasaden och därigenom höja känslan av hela gästhamnen. Färgvalet tar hänsyn till den befintliga betongfasaden och vågrörelsen är utformad som en välkomnande gest som leder in mot staden, berättar Edwin Böck.

Edwin Böck
Skulptören Edwin Böck föddes i Tyskland, men är sedan 1991 verksam i Sverige. Han har haft utställningar och uppdrag både i Sverige och utomlands. Bland annat står han bakom verket ”Sju hav” i Kalmar Gästhamn och verket ”Pandoras ask”, som han vann SM i snöskulptur med 2007.

Stina Siljing
Konstnären Stina Siljing arbetar med vinylfärg och rost på plåt. I målningarna på rostfri plåt speglas ljuset i de omålade partierna och ger helt olika uttryck beroende på placering i rummet och ljusförhållande. Hennes verk finns bl.a. i Kalmar kommun, Oskarshamns kommun, Karlshamns kommun och vid landstingen i Malmö, Kalmar och Lund.

Vid presskonferensen medverkar de två konstnärerna samt Bengt Skoog, Destination Kalmar.

Välkomna!

För mer information kontakta:
Bengt Skoog │ Destination Kalmar│ tel. 0703-73 33 27
Tomas Lexinger │ Serviceförvaltningen, Kalmar kommun│ tel. 0480-45 04 46

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.