Chevrolet

Första provkörningen av sjunde generationens Corvette prototyp

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2012 15:48 CET

Kamouflerad 2014 Corvette som gratis nedladdning i Gran Turismo®5

När spelfantasterna drar igång PlayStation®3 (PS3™) idag, så får de en chans att bli en del av Corvettes historia. Chevrolet och Sony Computer Entertainment America LLC (SCEA) ger datorspelarna möjlighet att bli de första att uppleva känslan av att köra en kamouflerad Corvette C7 prototyp i det kritikerrosade PS3™ spelet Gran Turismo®5.

Chevrolet och Polyphony Digital Inc., företaget som utvecklade det prisbelönta Gran Turismo®, samarbetade för att skapa en autentisk körupplevelse i en sjunde generationens Corvette prototyp, som ännu bara finns tillgänglig för en handfull människor i hela världen.

Under utvecklingsarbetet av den virtuella prototypen har stor vikt lagts vid de små detaljerna, allt från det mjuka kamouflaget, som döljer den nya designen, till köregenskaperna som just nu håller på att trimmas in och förfinas inför lanseringen av den verkliga bilen i januari.

”Fram tills nu så har bara de skickligaste testförarna fått lov att driva prototypen till den yttersta gränsen på några av de mest utmanande banorna i världen”, säger Chris Perry, VD för Chevrolet Global Marketing. ”Genom detta unika samarbete med Gran Turismo så har Chevrolet för första gången möjlighet att ge entusiasterna tillgång till en exklusiv körupplevelse.”

De tidigare sex generationerna av Corvette har funnits tillgängliga för spelare ända sedan Gran Turismo lanserades och Chevrolet förblir en av de mest populära bilarna att köra. Den kamouflerade Corvette C7 Prototyp finns nu tillgänglig för gratis nedladdning från PlayStation® Store via din PlayStation®3 och du kan köra den på några av världens mest kända tävlingsbanor, som till exempel Daytona International Speedway och den ökända Nürburgring - som används för att utvärdera den nya Corvettens köregenskaper.

Gran Turismo har många gånger varit först med att presentera nya bilar och vi är glada över samarbetet med Chevrolet och möjligheten att lansera den första Chevrolet-prototypen någonsin i ett datorspel,” säger Kazunori Yamauchi, VD för Polyphony Digital Inc. ”Som bilentusiaster är vi hänförda över att kunna ge fansen denna unika möjlighet att lära känna sjunde generationens Corvette.”

Mer än 67 miljoner Gran Turismo-spel har sålts sedan lanseringen, vilket gör det till PlayStations absoluta bästsäljare.

Söndagen den 13 januari 2013 kommer Chevrolet att lansera 2014 års Corvette. Besök www.one13thirteen.com för mer information och videor. Entusiasterna kan delta i konversationerna   om den nya generationens Corvette, och hålla sig uppdaterade, på facebook.com/corvette och Twitter @Chevrolet(#Corvette). De som följer #one13thirteen på Twitter kan se fram emot exklusiva uppdateringar.

Om Chevrolet

Chevrolet är General Motors ledande globala varumärke med en årlig försäljning av drygt 4,5 miljoner fordon i fler än 130 länder. Det är det fjärde största globala bilmärket när det gäller försäljning och ett av de snabbast växande märkena i världen. Chevrolet står för praktiska och ekonomiska egenskaper, uttrycksfull design och mycket bil för pengarna. Efter att varumärket nylanserats i Europa 2005 dubblades försäljningen till drygt 500 000 sålda fordon 2008.

Chevrolet har 2 700 återförsäljare och serviceverkstäder i Europa. Chevrolets modellprogram inkluderar citybilen Spark, småbilen Aveo, kompakta Cruze, SUV-modellen Captiva och den legendariska sportbilen Corvette. Under 2011 lanserade Chevrolet sju nya bilmodeller: Orlando (familjevan), Captiva, Corvette Grand Sport Coupé, Aveo (sedan och halvkombi), Cruze (halvkombi), Camaro (coupé och cabriolet) samt den banbrytande Volt (elbil med förlängd räckvidd). Chevrolets största marknader i Europa är Ryssland, Italien, Spanien, Tyskland, Frankrike och Turkiet. Chevrolet grundades i USA av den schweiziska emigranten Louis Chevrolet 1911 och firade 2011 100-årsjubileum. Mer information om Chevrolet på http://www.chevrolet.se eller http://media.chevroleteurope.com.