Ergin Özdemir

Första Raden på CV:t gav jobb till nyaländakademiker på 6 månader

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2018 16:01 CEST

En vårdag i mars 2015, i Systembolagets styrelserum vid Kungsträdgården sitter jag med ett antal HR-direktörer från några statliga bolag.

Vi ska ha ett möte som vi kallar HR-chefsnätverket: ett informellt nätverk som träffas för att diskutera lösningar kring mångfald och integration. Vi pratar om vikten av att göra något konkret, och mot slutet av mötet har vi beslutat att starta ett nytt initiativ. Jag får uppdraget att skriva projektspecifikationen för Första Raden på CV:t.

Hur hamnade jag – en kärleksmigrant från Turkiet –där, i styrelserummet vid Kungsträdgården? Hela projektidén bygger på mina egna upplevelser och erfarenheter från första dagen jag kom till Sverige till den dagen jag till slut fick jobb och fick min chans till integration i det svenska samhället.

Jag kom hit från Turkiet som 26-årig entreprenör från turistbranschen, med stora förhoppningar. Jag var utbildad ingenjör, hade gjort min militärtjänst som officer i turkiska armén och varit entreprenör de senaste åren. Trots detta fick jag beskedet hos Arbetsförmedlingen att jag inte hade en chans att få jobb i Sverige. Från att livet lekte som reseentreprenör satt jag nu med en dotter på 6 månader, en nyköpt villa, lån med en snittränta på 13% och utan en jobbmöjlighet i sikte. Det var början på ett nytt kapitel i mitt liv, med sämsta möjliga förutsättningar.

I denna bok, delar vi med oss av vårt recept på att bryta det moment 22 som finns i svensk arbetsmarknad: när man inte får ett första jobb eller praktik,får man inte heller de erfarenheter som efterfrågas.

Första raden på CV:t är just det, en rad på den nyanländes CV för att visa och påvisa att personen i fråga har varit på en svensk arbetsplats, förstår hur det fungerar och kanske har svenska referenser. Syftet och målet är att alla deltagare, snarast möjligt, ska hitta sitt första jobb. Mångfald kan dessutom hjälpa organisationer och företag att bli bättre på problemlösning och innovationer.

Det finns massiv forskning som visar att med ett inkluderande ledarskap kan olikheter bli en katalysator som ger lönsammare, mer konkurrenskraftiga företag.

Kontaktinformation

Anna Malmqvist Diversify Consulting AB anna.malmqvist@diversifyconsulting.se +46 70 655 5591

Susanne Norman Diversify Consulting AB susanne.norman@diversifyconsulting.se +46 70 740 4361

Ergin Özdemir me@ergin.se +46 70 302 9898

Ergin Özdemir is a social entrepreneur, diversity advocate, andone of Sweden’s foremost public speakers. His approach to increasing diversity literacy is two-pronged. By working with leaders, employers, and institutions, he increases their diversity IQ so they can build, preserve, and harness the power of diverse teams. At the same, Ergin helps individuals learn how to use their diversity to their advantage when entering the workforce.

For more than 20 years, Ergin has worked tirelessly towards creating dignified opportunities for people of diverse backgrounds to, not only become part of, but also fundamentally transform workplaces. So far he has initiated around 50 internships in Sweden, made it possible for a number of students in Turkey to pursue tertiary education through scholarships, and founded the Diversity Achievement of the year.