Micropos Medical AB

Första RayPilot® systemet för ökad precision vid strålbehandling installerat i Italien

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2012 08:33 CET

Micropos Medical har installerat det första RayPilot® systemet för ökad precision vid strålbehandling av prostatacancer på ett sjukhus i norra Italien. Installationen har gjorts på en strålbehandlingsklinik som ingår i en kedja av italienska sjukhus och förväntas verka som en referens både för övriga sjukhus i kedjan samt för den italienska marknaden.

- Jag har under ett flertal år arbetat med många olika produkter inom strålbehandling och kan definitivt säga att RayPilot® systemet är en av de mest spännande produkter som jag arbetat med. Vi har precis färdigställt den första Italienska installationen som gick så smidigt som det kan göra. Från klinikens sida har klinikledningen, onkologer, fysiker och urologer alla uppvisat stor entusiasm för denna nya produkt och för den framtida kliniska implementationen säger Pierfrancesco Silli som är ansvarig för radioterapiprodukter på Radius.

Micropos har sedan juli 2011 ett distributörsavtal med den Italienska distributören Radius och denna första referensinstallation är ett resultat av detta samarbete.

- Det känns mycket bra att den kliniska användningen av RayPilot® systemet inom kort är igång i Italien. Micropos strategi är att etablera referenskliniker på våra distributörers respektive hemmamarknad så att de får en bra grund att bygga upp sina marknads- och försäljningsaktiviteter från, säger Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical.

I Italien finns över 160 strålbehandlingskliniker vilket innebär att marknaden teoretiskt är värd över 250 MSEK på systemsidan och över 135 MSEK årligen för förbrukningsvara inom Micropos första produktsegment för RayPilot® som gäller prostatacancer.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Klicka här för att läsa nyheten som PDF

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

NYHET:  Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.