Shapeline AB

Första Shapelinesystemet i varmvalsverk tas i drift av Mechel, Ryssland.

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 16:15 CET

Miljön i ett varmvalsverk är väldigt krävande. Rök, ånga, vatten och hetta utgör svårigheter både för att kunna mäta korrekt och för att känsliga elektroniksystem ska kunna överleva lång tid. Sensordelen av Shapelinesystemet har monterats på Mesacons beprövade C-ram. Luftknivar, värmesköldar och både aktiva och passiva kylelement används för att kunna garantera lågt underhållsbehov, lång systemlivslängd och pålitliga data.

“Detta är en mycket viktig installation för oss”, sägen Pär Kierkegaard, VD för Shapeline.  “Den utgör samtidigt tre viktiga landmärken: Det första kommersiella systemet i ett varmvalsverk, det första integrerade med Mesacon och dessutom vår första installation i Ryssland!”

Sergey Ogorodnikov, chef över enheten för avancerad utveckling vid Chelyabinsks Metallurgiska Fabrik, Mechel, säger: “Att se information presenterad med sådan noggrannhet i denna krävande miljö är väldigt användbart för oss. Nu kan vi använda dessa data till att förbättra och effektivisera vår produktion. Med det integrerade systemet kommer vår kunskap om vår produkt redan i detta tidiga produktionssteg att vara mycket detaljerad och effekten av förändringar och ändrade inställningar kan snabbt avgöras.”

För mer information om produkten och hur den kan användas i din produktion, tveka inte att kontakta Shapeline, Mesacon eller någon av deras representanter på din marknad.

Om Mechel

Mechel är ett av Rysslands ledande gruv- och metallföretag. I Mechel förenas produktion av kol, järnmalm, nickel, stål, valsade produkter och färdiga produkter. 2004 omsatte Mechel 3,64 Milliarder dollar med en vinst (EBITDA) på 907,7 Millioner dollar. Företagets webbsida är www.mechel.com.

Om  Shapeline

Shapelines lösning för mätning av planhet och bredd av metallprodukter (plåtar och band) används över hela världen. Tillämpningarna spänner från stränggjutning till färdiga plåtar och band. För mer information besök hemsidan www.shapeline.com.