Semcon

Första spadtaget för Semcons nya huvudkontor

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 16:21 CEST

Det nya huvudkontoret om 9 000 kvm blir granne med SVT-huset och har utsikt över Göta älv.  Kontoret kommer att vara en arbetsplats för cirka 500 personer och blir en ny plattform för Semcons fortsatta expansion.

”Vi är en internationell aktör med stark förankring i Göteborg. Vi kommer med vårt nya huvudkontor att skapa en kreativ, hållbar och utvecklande miljö med utrymme för flexibilitet som passar vårt arbetssätt, både idag och i framtiden. På så sätt kan våra medarbetare arbeta effektivare och i högre utsträckning ta del av varandras idéer och erfarenheter”, säger Markus Granlund, koncernchef Semcon.

”Vi är stolta över att ha fått förtroendet att uppföra Semcons nya huvudkontor. Eklandia är en långsiktig fastighetsägare som tar en aktiv del i Göteborgs utveckling och genom byggnationen för Semcon tillför vi ytterligare ytor till den expansiva miljön i Lindholmen Science Park”, säger Tage Christoffersson, VD Eklandia Fastighets AB.

Semcon kommer att hyra fastigheten av Eklandia Fastigheter AB och BRA Bygg AB är byggentreprenör. Det nya huvudkontoret är ritat av Semrén & Månsson och kommer vara certifierat enligt Green Building. Huvudkontoret kommer att ha ett nordiskt formspråk med sten, glas och trä.

För mer information kontakta:
Urban Kihlén, Inköpschef, Semcon AB, 0736-840 900
Anders Atterling, Kommunikationschef, Semcon AB, 0704-472 819
Tage Christoffersson, Eklandia Fastighets AB, 031-744 09 04

Semcon är en global partner inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har cirka 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingen­jörskonst. Koncernen har en omsättning på 2,6 miljarder kronor och verksamhet på fler än 45 platser i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina, Spanien och Ryssland.