Iris Hjälpmedel AB

Första syntolkningen av ett svenskt hotell

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 13:49 CEST

På hotell Scandic Anglais i Stockholm kommer synskadade och andra gäster som vill ta till sig information på ljud att kunna få en enklare hotellvistelse. Nu producerar nämligen Iris Sveriges första syntolkning av hotell med information om hur man tar sig till sitt rum, var nödutgången ligger och vilka frukosttider som gäller.

- Vi är oerhört stolta över att kunna presentera en produkt som gör hotellsverige mer tillgängligt. Scandic Anglais blir först med att testa produkten, säger Irisgruppens koncernchef Marlene Terkowsky.

Genom att lyssna på syntolkningen får gästen såväl reda på vilka konstverk som sitter i hotellet som information om när middagen serveras eller vilka betalkanaler som finns på tv:n. Tanken är att gästerna i lugn och ro ska kunna lyssna på syntolkningen inför besöket på Scandic Anglais.

- Genom att testa nya produkter vill vi fortsätta att driva utvecklingen inom tillgänglighet på hotell. Vi är övertygade om att syntolkningen kommer att underlätta för synskadade. Nu återstår att se hur flitigt den används. Sedan länge har vi satsat på information i punktskrift och tar nu ett ytterligare steg i tillgänglighetsarbetet genom att testa att erbjuda kunderna information på ljud, säger Magnus Berglund, handikappambassadör på Scandic.

- Det är märkligt att inte andra hotellkedjor inser att tillgänglighet kan kopplas till affärsnytta på det sätt som  Scandic drar fördelar av. Naturligtvis handlar satsningen om att Scandic vill få ännu fler nöjda gäster, säger Marlene Terkowsky.

På Bok- och biblioteksmässan i Göteborg 25-28 september finns Iris i monter C01:34. Besök oss gärna på mässan, där vi bl.a. visar fler exempel på hur ljudet underlättar och förstärker upplevelsen med inlästa tidningar, audioguider på museer mm.

För mer information kontakta:
Marlene Terkowsky, koncernchef Irisgruppen 08-39 91 10
Magnus Berglund, handikappambassadör Scandic Hotels, 0709-73 50 77
Annika Collin, informationschef Irisgruppen 08-39 91 38, 070-592 06 96

Läs mer på www.iris.se Pressbilder för fri publicering finns att hämta på www.iris.se/pressrum