Civilförsvarsförbundet

Första tidplanen spikad för hjärtstartare

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 14:15 CET

PRESSMEDDELANDE

Första tidplanen spikad för hjärtstartare - Civilförsvarsförbundet och SalusAnsvar i gemensam offensiv genom Sverige

Civilförsvarsförbundet och försäkringsbolaget SalusAnsvar vidtar radikala åtgärder för att öka spridningen av hjärtstartare i Sverige. Planen presenteras på Alla hjärtans dag, 14 februari.

Den landsomfattande planens nio-punktsprogram offentliggörs vid en presskonferens på Gällöfsta City, Biblioteksgatan 29 i Stockholm den 14 februari, Alla hjärtans dag, klockan 12. Vi serverar även en enklare lunch.

- Genom att ökat spridande av hjärtstartare i Sverige kan vi rädda många av de nästan 10 000 personer som dör varje år på grund av plötsligt hjärtstopp. Därför kommer vi att genomföra en treårig kampanj för att skapa opinion och bidra till spridandet av hjärtstartare, säger Carl-Viggo Östlund vd för SalusAnsvar och Anders M Johansson, generalsekreterare för Civilförsvarsförbundet.

Vid presskonferensen kommer en hjärtstartare att förevisas och en person som själv har blivit räddad till livet av en hjärtstartare kommer att berätta om sina omskakande och gripande erfarenheter.

- Presskonferensen blir startskottet för vår landsomfattande kampanj för spridandet av hjärtstartare i Sverige, säger Anders M Johansson och Carl-Viggo Östlund.

För ytterligare information:

Gunilla Ekholm, informationschef Civilförsvarsförbundet, 08-629 63 60, 0705-40 15 65

Jonas Burvall, informationschef SalusAnsvar, 08-55 54 50 61, 0709-11 60 61

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Civilförsvarsförbundet arbetar med frågor som rör enskilda människors trygghet, säkerhet, överlevnad. En av våra viktigaste uppgifter är att lära människor klara sig i utsatta lägen. Det gör vi genom kostnadsfria korta kurser, som vänder sig till både vuxna och barn. Vi tycker det är viktigt att människor i alla situationer har förmåga att ta ansvar för sig själva. Vi utbildar också frivilliga för FRG, frivilliga resursgrupper, och ingår därmed i samhällets krishanteringssystem. Vi samarbetar med Krisberedskapsmyndigheten, Räddningsverket och Energimyndigheten.