ABF Malmö

Första Tjejmässan i Rosengård

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 10:13 CEST

Tjejmässan i Rosengård den 3 november är ett initiativ av Tjejer i Förening som arbetar som engagemangsguider i Rosengård. Tillsammans med unga tjejer från området, Malmö stad, Bricks, Tegelhusets fritidsgård och Apelgårds fritidsgård går nu en tjejmässa i Rosengård av stapeln under höstlovet, en tjejmässa dit alla tjejer i åldrarna 12 år och uppåt i hela Malmöområdet är välkomna. Det kommer att bjudas på ett varierat utbud av aktiviteter och uppträdanden så som dansworkshops, värderingsövningar, arbetscoaching, re-make av gamla kläder, sånguppträdanden och tävlingar med schyssta priser.

Inför Tjejmässan i Rosengård har vi arbetat utifrån konceptet att låta intresserade tjejer i området vara delaktiga i planeringen och även arbeta på mässan. Det har funnits ett stort intresse bland tjejrna i Rosengård att vara delaktiga och de är nu stolta över att vara en del av något så stort som en egen tjejmässa i Rosengård.

Tjejer i Förening arbetar med unga tjejer i åldrarna 12-16 år som är bosatta i Rosengård och som engagemangsguider strävar de efter att fler tjejer i området ska börja engagera sig på sin fritid. Engagemanget bland tjejerna i området är stort, det gäller bara att någon fångar upp det och vägleder dem.

Tjejmässans blogg: www.tjejmassa2010.wordpress.com

Pressansvarig: Angélica Persson 0738-745023, angelica.persson@abf.se (Projektledare Tjejer i Förening)

Tjejer i Förening är ett projekt som drivs av ABF Malmö och som finansieras av Ungdomsstyrelsen. Tjejer i Förening arbetar som engagemangsguider i Rosengård med unga tjejer i åldrarna 12-16 år. Som engagemangsguider informerar och inspirerar vi tjejerna att börja engagera sig på sin fritid i olika typer av verksamheter.