Jabra

Första trådlösa luren som tar pulsen - Jabra släpper lurar med inbyggd pulsmätare

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 21:00 CEST

Jabra Sport Pulse Wireless är den första trådlösa hörluren i världen som både kan ta pulsen och fungera som personlig tränare. Den nya luren och Jabras Sport Life App kan vara vägen till nya personliga rekord.

Med Jabra Sport Pulse Wireless hörlurar och appen Sport Life kan träningen bli både lättare och roligare. Denna träningslösning kombinerar en pulsmätare i örat med en personlig tränare i form av en röst, som i realtid hjälper till att peppa till nya resultat. Det som behövs är lurarna - inga sladdar till andra apparater eller bröstband. Allt för att ge ökad rörlighet och frihet i träningen. Och ljudet har Dolby-kvalitet.

Smart träning
Med Jabras Sport Life-app får man ut det mesta av Jabras Sport Pulse. Den inbyggda pulsmätaren hjälper till att planera, kolla av och utvärdera träningen. Nu kan man testa sin form eller sin gympa-kapacitet och ställa in pulsmätningen för att optimera träningen och sätta upp mål för distans, tid eller kaloriförbränning. Jabra Sport Pulse Wireless är dessutom kompatibel med de flesta andra träningsappar på marknaden.

– Jabra har gjort en rad innovationer inom bärbar teknik och Sport Pulse är inget undantag, säger Darcy Clarkson, Senior Vice President på Jabra Consumer Solutions. – Det här är de första trådlösa lurarna i världen med inbyggd pulsmätare. Därmed har vi stakat ut vägen för nästa generations smarta ljudlösningar för träning med medicinsk precision.

Träning med trådlöst ljud i toppklass
En bra motivation i träningen är att kunna lyssna på favoritlåtarna i kraftfullt Dolbyljud som också kan ställas in som man vill ha det. Med en personlig ljudtränare får man hela tiden koll på träningen i varje steg. Och med en enda app kan man kontrollera både träning och musik.

Tuffa lurar för tuff träning
Sport Pulse är byggda för hårda tag vilket gör det lättare att fokusera på träningen. De är hårdtestade mot både svett och regn, så där finns ingen ursäkt att ställa in träningen. Den ergonomiska passformen gör att man får en säker, bekväm, lätt och liten lur och därmed kan fokusera ännu bättre på träningen.

Träningsresultat med medicinsk precision
Campbells universitet i USA har testat lurarna tillsammans med en professionell EKG-apparat. Resultatet visade en mycket hög noggrannhet på hela 99,2 procent vilket visar vilken avancerad pulsmätningsteknik som finns inbyggd i Jabra Sport Pulse.

– Jabra har skapat en enhet som ger noggrann biometrisk information både visuellt och med ljud. Detta i en utrustning som de flesta ändå bär under sin träning. Det gör att man inte behöver släpa med sig några andra apparater, säger Jennifer Bunn, professor vid Campbells universitets avdelning för träningsvetenskap.

En del av Jabra
Sport Pulse Wireless bygger vidare på Jabras tradition att vara först och sin satsning på hög ljudkvalitet. Jabras familj har fått tillökning inom trådlösa lurar för alla som menar allvar med sin sport och Sport Pulse kompletterar därmed de prisvinnande lurarna Sport Rox Wireless och Sport Wireless+.

Ca priser inkl moms:

Jabra Sport Pulse Wireless: 1 900 kr

Jabra Sport Pulse Wireless lanseras i Sverige under oktober 2014.

För mer information, kontakta: John Bäckström, nordisk försäljningschef, jbackstrom@jabra.com

Lennart Thulin, Presskontakt, lennart.thulin@norsholmen.se, tel: 0705-106 106.

Om Jabra och GN Netcom Jabra är ett varumärke som tillhör GN Netcom, ett dotterbolag till GN Store Nord A/S (GN) – listat på NASDAQ OMX. Jabra har 925 medarbetare över hela världen och 2013 hade företaget en årsomsättning på 2612 miljoner DKK. Jabra är en världsledande utvecklare, tillverkare och marknadsförare av ett brett utbud av audioprodukter och audiolösningar. Under mer än 20 år har Jabra varit kända för sin innovation och pålitlighet. Jabra tillverkar trådbundna och trådlösa headset, trådlösa högtalare samt högtalartelefoner som ger individer och företag möjlighet att uppleva ökad rörlighet, komfort och funktionalitet. Se även www.jabra.se

Om Jabra och GN Netcom

Jabra är ett varumärke som tillhör GN Netcom, ett dotterbolag till GN Store
Nord A/S (GN) – listat på NASDAQ OMX. Jabra har cirka 925 medarbetare över hela
världen och 2013 hade företaget en årsomsättning på 2612 miljoner DKK. Jabra är
en världsledande utvecklare, tillverkare och marknadsförare av ett brett utbud
av audioprodukter och audiolösningar. Under mer än 20 år har Jabra varit kända
för sin innovation och pålitlighet. Jabra tillverkar trådbundna och trådlösa
headset, trådlösa högtalare samt högtalartelefoner som ger individer och
företag möjlighet att uppleva ökad rörlighet, komfort och funktionalitet.

Se även www.jabra.se