Miljöpartiet Örebro

Förstärk skolans budget istället för nedskärningar!

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 15:18 CEST

Många lärare och skolor i Örebro vittnar om de är mitt i en process att ställa om för att möta den nya skollagen, betyg kommer i höst ges för åk. 6, en ny gymnasiereform påbörjas och detta kräver lugn och ro och god planering för att klara uppdraget. Att i detta läge strypa skolans möjlighet att utvecklas, samtidigt som pengar fördelas till asfalt, personalfest och stöd till idrottslag utvecklar inte välfärden i Örebro.

- Miljöpartiet säkrar välfärden först, så att barn och äldre får stöd och hjälp. Vi tycker det är ansvarslöst att inte prioritera våra barn och ungdomar i skolan. Socialdemokraterna lovar vitt och brett i valrörelser att pengar finns till allt och alla. Nu ser vi hur ”sossarnas” ekonomiska prioriteringar sker. Pengar till asfalt, SM-veckor och stöd till elitklubbar, istället för läroböcker i skolan och lärare som kan ge en bra undervisning, säger Fredrik Persson (MP), Oppostionsråd

Miljöpartiets förslag i kommunstyrelsen gick ut på följande:

• Att programnämnd Barn och utbildning i ett första steg erhåller 8 Mkr för att utveckla skolan
  • att inköps- och anställningsstoppet upphör omedelbart

Övriga oppositionspartier ( M,Fp, och V) stödde förslaget!

För vidare information kontakta:

Fredrik Persson, (MP), Oppositionsråd, 070-7637971

Andreas Porswald, (MP), Politisk sekreterare, 076-5515101