biogas.se

Förstärkt Team Biogas satsar mot STCC-titeln

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 17:04 CET

Team Biogas.se – STCC:s mest klimatsmarta racingteam – är nu i full gång med att arbeta fram ytterligare förbättringar för att kunna vara med och konkurrera om pallplatser i mästerskapet. En viktig nyhet är att Tommy Kristoffersson, som vunnit STCC med sitt team fem gånger, har utsetts till ny teamchef.

Nästan tre månader har gått sedan 2009 års STCC-säsong tog slut. Team Biogas – som tävlar i STCC med två biogasdrivna Scirocco – kunde se tillbaka på en lyckad debutsäsong. En pallplats och sex poängplatser blev facit för förarna Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. Bakom satsningen står E.ON, Volkswagen och LRF och minst lika viktigt var att biogasen gjorde sitt intåg i den svenska motorsporten. Körning på biogas reducerar koldioxidutsläppen med cirka 85 procent jämfört med bensin.

- Vår ambition från Volkswagen med E.ON som partner är att vi nu definitivt ska bli ett vinnande team och stärka konkurrensen väsentligt i kampen om pallplatser och den åtråvärda mästerskapstiteln, säger Sten Forsberg, märkeschef Volkswagen Sverige.

Biogas-teamet har gjort stora insatser under debutsäsongen och lyckats med att sätta en unik racingsatsning på banan med ett för STCC helt nytt bränsle - biogas - i tanken. Nu kommer vidareutveckling och förbättringar att ske på teamets bilar, ett arbete som givetvis redan är påbörjat. Parallellt med detta stärks nu projektets struktur genom att Tommy Kristoffersson utsetts till ny teamchef.

Tommy Kristoffersson har lett sitt team KMS till fem STCC-titlar med Audi under åren och har den unika kompetens som krävs för att ta nästa steg. Inget annat team har hittills vunnit mästerskapet så många gånger.

- Tommy är en riktig vinnare och han har det som behövs för att utveckla teamet vidare till att nå det mål vi vill uppnå – att vinna STCC. Vi har jobbat tillsammans tidigare och jag ser fram emot att fortsätta det samarbetet, säger Fredrik Ekblom, som själv är trefaldig STCC-mästare med bland annat KMS-teamet.

Tommy Kristoffersson kommer att arbeta med teamets struktur och kommer där även att utnyttja kontaktytor och mekaniker från sina verksamhetsår med KMS. Han lägger samtidigt sina tidigare satsningar åt sidan för att lägga all sin tid på det nya projektet. Verksamheten kommer att skötas från Arvika, där Tommy sedan tidigare förfogar över ändamålsenliga lokaler.

- Jag är mycket glad över att ha fått detta förtroende. Biogas-teamet har stått för något nytt och spännande och är ett världsunikt projekt inom motorsporten. Nu siktar vi alla mot att ge Fredrik Ekblom och Patrik Olsson så bra förutsättningar så att de ska kunna vara med och ge konkurrenterna en match om titeln, säger Tommy Kristoffersson och tillägger:

- Det kommer inte att bli enkelt, vi har en hel del arbete framför oss och det finns starka konkurrerande team. Men det finns en bra grund att bygga vidare på och jag är övertygad om att vi kommer att lyckas.

För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57, tel e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Mattias Hennius, informationschef E.ON Gas, tel 0705-19 189 2 e-post mattias.hennius@eon.se eller Tommy Kristoffersson, teamchef Biogas.se, tel 0702-411 529.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 2 maj till 26 september. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se