Sectra AB

Försvaret beställer kommunikationsutrustning från Sectra för 12 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 09:49 CEST

FMV (Försvarets Materielverk) har beställt serieleverans av en ny generation kryptomodem från Sectra. Kryptomodemet är anpassat för att fungera i en taktisk militär miljö och ska användas för att skydda Försvarets datakommunikation i olika telenät. Ordervärdet uppgår till 12,7 miljoner kronor.

- De senaste åren har Sectra byggt upp en ny kompetens inom utveckling av kryptoprodukter anpassade för taktisk militär miljö. Beställningen av kryptomodem är vår första volymbeställning på en produkt som ska fungera i fältmässiga miljöer med tuffa krav på exempelvis fukt- och stöttålighet, säger Tommy Waszkiewicz, VD på Sectra Communications AB.

Nya generationen kryptomodem
Den nya generationen kryptomodem har utvecklats av Sectra på uppdrag av FMV. En av produktens stora fördelar är dess flexibilitet med stöd för både låga och höga datahastigheter, vilket möjliggör anslutning i försvarets befintliga kommunikationssystem. Kryptomodemet är därigenom en kostnadseffektiv lösning på Försvarets nya behov för skydd av datakommunikation.

Serieleverans av kryptomodemet sker under våren 2006.

För ytterligare information kontakta:
Jan-Olof Brüer ,VD och koncernchef, Sectra AB, tel 013-23 52 09
Tommy Waszkiewicz, VD Sectra Communications AB, tel 013-23 52 47

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem
Sectra utvecklar och säljer avlyssningssäkra mobila kommunikationssystem samt höghastighetskryptering för tele- och datalinjer. Kunderna är försvar och myndigheter i Europa och inom NATO med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectras system används av kunder i Sverige, Norge, Tyskland, Tjeckien, Nederländerna, Österrike, Finland, samt av NATOs centralorganisation.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver sedan mitten av 80-talet framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom expansiva nischer. Verksamheten omfattar produkter inom medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectras huvudkontor ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i åtta länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick räkenskapsåret 2004/05 till 456 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan mars 1999. För mer information besök vår hemsida www.sectra.se.