Miljöpartiet de gröna

Försvarets extramiljarder stoppas!

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2003 11:00 CET

Finansutskottet gick idag på Miljöpartiets linje och avslår i sitt preliminära ställningstagande regeringens förslag om att öka militärens bemyndiganderam för materielbeställningar med 2,3 miljarder för 2003 och ställer sig bakom förslaget att tillsätta en utredning som ser över styr- och finansieringsformen i försvaret.

-Extramiljarder till försvarets bemyndiganderam för 2003 hade givit helt fel signal till såväl allmänhet som andra myndigheter då det legitimerat att försvaret har en bristande intern kontroll. De 2,3 miljarder, som man handlat för mycket krigsmaterial för, motsvarar nästan hälften av landstingens sparbeting i år säger Lars Ångström, Miljöpartiets riksdagsledamot i försvarsutskottet.

-Vår överenskommelse ligger fast. Vi nagelfar varje miljon i vår budgetöverenskommelse och då går det inte att bara öka statens skuld med miljardbelopp utanför en uppgjord uppgörelse säger Yvonne Ruwaida, Miljöpartiets riksdagsledamot i finansutskottet.

Lars Ångström ställer föranmäld fråga till försvarsminister Leni Björklund under riksdagens frågestund 14.00 – 15.00. Ångströms särskilda yttrande till finansutskottet kan läsas i sin helhet på www.larsangstrom.nu Yvonne Ruwaida kommer idag att träffa finansminister Bosse Ringholm klockan 16.30.

Kontakt:
Caroline Kling